Lieve lezers,
Alweer de start van een nieuwe week stage op
de Louis Braille School. Wat een ochtend! De ketting van mijn fiets… Ik had
onderweg al aan een man gevraagd of hij mij eventueel kon helpen, maar dit ging
niet omdat er een kap over de ketting zit en hij hiervoor een schroevendraaier
nodig had. Gelukkig was ik al over de helft van de rit, maar toch kon ik nog
een heel eind te voet gaan. Het zweet stond over heel mijn lijf dus ik was blij
toen ik eindelijk aankwam. Geen prettig zicht hoor zo een bezwete meid, met een
fiets aan haar hand, over de straat zien lopen. Na een korte zoektocht achter
een schroevendraaier begon ik er zelf maar aan. Ik had de kap los gekregen,
maar ik kreeg de ketting en niet volledig op. Mijn handen hingen vol met zwarte
smeer en gelukkig dat de klusjesman mij een handje kwam toesteken. Hij kreeg de
ketting er wel op, maar er was nog een anders probleem. De pedaal stond veel te
los waardoor hij niet kon garanderen dat het niet nog eens zou gebeuren. Hij is
op zoek gegaan naar iemand die een speciale sleutel had om de pedaal terug vast
te zetten. Eind goed al goed want ik kon terug veilig met de fiets terug
huiswaarts rijden!
Ik had weer een ADL-les gepland met de
leerlingen van de zorgklas. Eén-één begeleiding zodat ik me volledig kan
focussen op de leerling en de te behalen doelen. Omdat hygiëne erg belangrijk
is wou ik deze keer weer hetzelfde onderwerp aanhalen. Tanden poetsen en neus
snuiten. Omdat ik deze voorbereiding al had gemaakt, maar de leerlingen vorige
keer afwezig waren, dacht ik dit opnieuw te doen. Voor B. was dit herhaling,
maar dat is niet erg. Zo blijft hij de handelingen oefenen. Zoals altijd begon
ik met een kort gesprek. Ik stelde weer enkele vragen rond het tanden poetsen.
Wanneer moet je jou tanden poetsen? Waarom moet je jou tanden poetsen?,… Hij
kon op de meeste vragen het goede antwoord geven. Ik kreeg wel de indruk dat
hij waarom-vragen niet snapt. Ik probeerde op allerlei mogelijk manieren deze
vragen uit te leggen, maar hij legde de link met wanneer-vragen. Ik vertelde
dit ook achteraf tegen de juf, maar zij zei me ook enkel om het op een andere
manier te proberen. Wat ik dus al gedaan had. Na het gesprek ging ik verder met
de poetsbewegingen. Bij klas 1 & 2 maakte ik gebruik van een praatplaat.
Bij B. deed ik dit mondeling omdat hij volledig blind is. Hij moest mij
vertellen op welke plaatsen hij allemaal moet poetsen en welke bewegingen hij
hiervoor moet maken. Het zelf zeggen tegen mij lukte niet. Wanneer ik hem
vertelde op welke plaatsen hij moet poetsen, deed hij wel de handelingen al
voor. Hij wist goed wat ik bedoelde.
Ondertussen begon het mij op te vallen dat
hij zich aan het aanstellen was en niet luisterde naar de dingen die ik vroeg.
Ik had geen goede hoop meer op de praktijk omdat hij de vorige keer ook zo
deed. Mijn gevoel klopte en hij stelde zich aan. Hij had wel op de goede manier
zijn tanden gepoetst, maar hij begon zich aan te stellen door het water heel
hard uit te spuwen, expres knoeien met de tandpasta, alles afvegen aan zijn
shirt enzovoort. Ik besloot hem even aan de kant te zetten zodat hij zou kunnen
nadenken over zijn gedrag. Hij bleef zich nog steeds aanstellen en luisterde
niet wanneer ik vroeg om recht te staan en niet te leunen op de bank. Ik vind
het wel belangrijk dat een kind weet waarom hij op straf is gezet. Ik riep hem
terug bij mij en maakte hem duidelijk, aan de hand van ik boodschappen, dat het
gedrag niet gepast was. Hij leek het niet echt te begrijpen en lachte er gewoon
mee. Ik was nochtans heel duidelijk geweest tegen hem.
Juf Sara kon er niet meer mee lachen!
Het volgende onderwerp was ‘neus snuiten’. B.
gedroeg zich beter dus dit lesdeel ging vooruit. Ik had nog maar weinig tijd
waardoor ik geen uitgebreid gesprek met hem kon voeren rond het snuiten van de
neus. IK liet hem onmiddellijk doorgaan met de praktijk. Hij kan goed door zijn
neus blazen, maar zodra hij een zakdoek vastheeft, houd hij dit gewoon tegen
zijn neus. Hij knijpt zijn neus niet toe waardoor hij ook niet goed kan
snuiten. Ik legde hem uit op welke manier hij dit moest doen. Ik nam zijn
handen vast en ondersteunde hem bij het doen van de handelingen. Op deze manier
begreep hij het wel en hij kon achteraf de handeling zelfstandig uitvoeren.
Na de pauze ging ik aan de slag met C.
Hetzelfde thema met dezelfde opdrachten. Ook met hem begon ik over het poetsen
van de tanden. Opeens begon hij een versje op te zeggen wat te maken had met
tanden poetsen. Het versje kwam mij erg bekend voor. Na even nadenken wist ik
waar dit vandaan kwam. In mijn eerste ADL-les had ik gebruik gemaakt van dat
versje. Ik vond dit vreemd omdat ik dit enkel met B. had gedaan en niet met C.
Dus de vraag die het eerst in mij opkwam: “Hoe komt het dat C. dit vers kent?”.
Ik heb er echt geen idee van. Hij kon het versje mooi opzeggen dus ik beloonde
hem wel door een compliment te geven. Hij wou natuurlijk onmiddellijk een high
five. Hij kon ook op sommige vragen een duidelijk antwoord geven. Hij wist
wanneer hij zijn tanden moet poetsen, na het eten. Ook de poetsbewegingen
voerde hij goed uit. Tijdens de praktijk viel het mij op dat hij sommige dingen
niet zelf kan. Bijvoorbeeld de tandpasta open doen en op de tandenborstel doen.
Ik kreeg de indruk dat dit voor hem gedaan wordt wanneer hij thuis is. Het doel
van een ADL-les is natuurlijk iemand leren om zelfstandig handelingen uit te
voeren van het dagdagelijkse leven. Ik nam zijn handen vast en hielp hem om de
tandpasta zelf op de tandenborstel te doen. Bij het spoelen van zijn mond goot
hij gewoon water erin en liet er alles onmiddellijk terug uitlopen. Op deze
manier kan hij niet alles wegspoelen van de tandpasta dus ik maakte hem
duidelijk dat hij een klein beetje water moet nemen en zijn moest toedoen. Niet
inslikken natuurlijk! Het lukte goed dus moest hij deze handeling enkele keren
herhalen.
Bij het onderwerp ‘neus snuiten’ had hij
hetzelfde probleem als B. Hij kan door zijn neus blazen, maar hij houdt zijn
zakdoek niet goed vast waardoor hij zijn neus niet goed kan snuiten. Ik ging op
dezelfde manier tewerk en nam zijn handen om hem te ondersteunen. Na enkele
keren oefenen snuitte hij zelfstandig zijn neus.
C. heeft vandaag fijn gepraat. Hij wou eerst
niet meekomen met mij, maar uiteindelijk wou hij ook weer niet terug naar de
klas. Hij voelt zich op zijn gemak bij mij en wilt ook niet dat ik hem alleen
laat. Hij zegt ook regelmatig ‘juf Sara’. Hij begint me te kennen en ik begin
een vertrouwensband met hem op te bouwen. Juf Sara is hier blij mee!
Na de ADL-lessen ben ik nog even gaan helpen
op de Braille Unit. Ik was vrijdag begonnen met het sorteren van de boeken en
ik wou dit natuurlijk afmaken. Ik had alles laten liggen waardoor al de boeken
in de weg lagen. Zo kreeg ik de resterende tijd nuttig om.
De klusjesman kwam bananenchips uitdelen.
Iedereen op de NSBS kreeg een grote zak met 12 kleine zakjes chips. Aangezien
ik nog maar net bananen lust, gaat dit me nog een stapje te ver. Nog even
wachten om te proeven hoor!
Ik was weer helemaal uitgeput toen ik terug
thuis kwam. Slapen, slapen en nog eens slapen. Zo heb ik mijn namiddag
gespendeerd.
Dikke kus
xxxxxxxx
xxxxxxxx
Wij zijn een erkende geldschieter die in 2000 is opgericht. We bedienen meer dan 60 landen met meer dan 200.000 agentschappen over de hele wereld. Solliciteer voor zakelijke of persoonlijke leningen, schuldconsolidatie, woningkrediet, hypotheeklening, projectlening, voor meer informatie Bezoek ons vandaag nog! E-mail: lendingcashhelpdesk@gmail.com
BeantwoordenVerwijderenwhatsapp : +91 9108256518