woensdag 25 mei 2016

Dag 109: Uitstap naar Paramaribo Zoo met de Kennedy Stichting

Woensdag 25 mei 2016

Lieve lezers,

Charlotte had vandaag een verrassingsuitstap geregeld naar Paramaribo Zoo. De kinderen van de Kennedy Stichting (een internaat voor dove en slechthorende kinderen) kunnen al lange tijd niet meer op uitstap omdat de financiele situatie het niet toelaat. Omdat er heel wat geld was ingezameld met de wafelverkoop, werd er een mooie uitstap geregeld met alles erop en eraan. De dierentuin, een lekkere versnapering en een drankje. Alles werd tip top in orde gemaakt. 

Ik wou heel graag meegaan zodat ik de werking van deze stichting ook eens van dichtbij mocht bekijken. Het is voor mijn opleiding ook zeker een must om dit van dichtbij mee te maken. 's Middags vertrokken we met de taxi richting de Kennydy. We hadden nog wat kleding, beddengoed en andere materialen verzameld om te doneren aan het internaat. Eenmaal aangekomen, gaven we eerst de dozen af en daarna bespraken we de dagplanning met de directrice. Charlotte gaf me daarna een korte rondleiding op het internaat. Vervolgens gingen we naar de leefgroep waar zij stage deed, de Paska. Dat is de naam van de leefgroep. In de leefgroep verblijven de meisjes van 4 tot 14 jaar. Ze hadden zich allemaal netjes gewassen en aangekleed. Ze waren ook verbaasd dat er iemand nieuw in de groep aankwam, ik dus. De kinderen bedachten onmiddellijk een gebarennaam voor mij. Elk kind en elke begeleidster heeft een gebaar om hen te 'roepen'. Mijn gebarennaam had natuurlijk iets te maken met mijn grootte. Heel leuk dat ze dit ook voor mij deden!

Om 14.45u vertrokken we uiteindelijk richting de dierentuin. De kinderen hadden er zin in! Iedereen kroop in de bus en even later kwamen we al aan bij Paramaribo Zoo. We maakten een wandeling om al de dieren te kunnen bezichtigen. De kinderen vonden het leuk om de dieren van zo kortbij te zien. Er werden allerlei gebaren met elkaar uitgewisseld over de dingen die ze zagen. Dit vond ik heel interessant om te zien want op deze manier kon ik ook wat bijleren van de kinderen.


Daarna gaf juffrouw Charlotte een drink- en eetpauze. Ze had koekjes voorzien en iedereen kreeg ook een drankje. Daarna kregen de kinderen nog even de tijd om op de speeltuin te spelen. Uiteraard moest zowel juffrouw Charlotte als juffrouw Sara mee. Het was leuk om de kinderen te zien genieten. Ik had al eerder vernomen dat de kinderen veel binnen zitten en dat er in geen jaren een uitstap is geweest. 


Na het spelen ging de wandeling door de dierentuin verder. We namen een kijkje in de boerderij, bij de vissen en ook het apeneiland vonden ze fantastisch. Iedereen deed het gebaar 'aap' na. Super om te zien!


De uitstap naar Paramaribo zat erop. Nog een laatste foto en daarna terug naar het internaat. Ik vond het een zeer leerrijke ervaring. Ik ben een leergierig persoon en wil ook steeds blijven bijleren. Door een kijkje te nemen in de leefgroepen en mee op uitstap te gaan, heb ik alweer enkele dingen bijgeleerd. De manier waarop de kinderen met elkaar communiceren verbaasde mij. Ze maken allerlei geluiden en ondertussen worden er gebaren gemaakt. Onmogelijk om te volgen natuurlijk. Er zijn ook hel wat gebaren die logisch zijn en die iedereen ook kent. Ik kan sinds vandaag mijn eigen naam spellen in gebaren, ik ken mijn gebarennaam en ik heb heel wat andere gebaren bijgeleerd. Net zoals op de Louis Braille School worden ook de kinderen van de Kennedy Stichting niet gezien als kinderen met een beperking, maar kinderen met veel mogelijkheden. Zij gaan ook gewoon naar school, maar willen ook genieten van de vrije tijd die ze hebben. Door hen zo'n uitstap aan te bieden krijgen Charlotte en ik voldoening in ons werk!


Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten