dinsdag 10 mei 2016

Dag 92, 93, 94 en 95: Verlengd weekend + start van de elfde week stage

Zaterdag 7 mei 2016


Lieve lezers,


Een spannende dag want eindelijk was het tijd voor mijn nieuwe tattoos! Om 12.00u werd ik verwacht bij Suri Ink. Ik had geen ontwerpen doorgegeven en had hun gewoon gevraagd er iets moois van te maken. Ook in de tattooshop ging het op een Surinaams tempo. Na anderhalf uur waren de twee ontwerpen klaar en mocht ik plaatsnemen. Ik was al de hele voormiddag zenuwachtig en nu zou het eindelijk weer gebeuren. De pijn voelen dat eigenlijk wel kicken is! Na exact een uur was de eerste tattoo klaar. Daarna volgde nog drie volle uren voor de andere tattoo. Op het einde begon ik een beetje af te zien, maar de pijn die ik voelde was het helemaal waard. Ik ben blij met het resultaat!

Ontwerp maken..

Laten we eraan beginnen!

We maakten er nog een gezellige avond van bij Hes D's BBQ om daarna af te sluiten met een mooie film. Een film die absoluut in mijn vakkennis ligt aangezien het ging over een doof gezin met een dochter die niet doof is. Zeer interessant!

Zondag 8 mei 2016 en maandag 9 mei 2016

Luilekkerdagen! Slapen combineren met schoolwerk. Mag ook eens voor een keer :)

Dinsdag 10 mei 2016

Ik nam de taxi naar stage omdat we daarna nog zouden doorgaan naar de vreemdelingendienst om onze toeristenkaart te verlengen. Gelukkig maar dat er taxi's bestaan want het regende weer tot en met... 

Vandaag was normaal mijn laatste individuele begeleidingssessie gepland met C. Jammer genoeg was C. afwezig door ziekte dus mijn planning viel een beetje in het water. Ik kon me gelukkig nuttig bezighouden van het schoolhoofd had voorgesteld om nog een Brailletraning te geven. Les 5. Ik kende het volledige alfabet al dus deze keer waren de leestekens, de cijfers en de rekentekens aan de beurt. De laatste tekens die ik zou moeten kennen, maar het werd er niet gemakkelijker op... De cijfers zijn bijvoorbeeld dezelfde punten als de letter 'a' tot en met 'j'. Dus cijfer 1 is hetzelfde als de letter 'a'. Het enige herkenbare verschil is dat er voor de cijfers nog een speciaal tegen (ook in punten) wordt geplaatst. Het is dus even logisch nadenken allemaal. Wanneer ik dit had aangeleerd, mocht ik oefenen. Alles door elkaar: letters; leestekens, hoofdletters enzovoort. Dit deed ik aan de hand van een tekst die ik volledig moest uittypen op de Braillemachine. Het ging toch vlotter als ik dacht want ik had een volledige tekst n Braille omgezet op een half uur tijd en bovendien ook nog een gedebrailleerd. Ik ben goed bezig; al zeg ik het zelf. Volgende week vrijdag krijg ik een test, maar nog niet de officiële. Die zal ik pas de week daarop krijgen. Hopelijk doe ik het dan even goed zodat ik mijn certificaat in handen kan krijgen!

Het laatste uur had ik een workshop gepland: "Een momentje voor een complimentje!". Deze workshop had ik al voorbereid in België dus ik vond het fijn dat ik dit ook effectief mocht uitvoeren. De overige tijd na de Brailletraining gebruikte ik om de workshop nog eens door te nemen zodat er niet te veel fout zou lopen en zodat ik ook niet de hele tijd op mijn papier moest kijken om te weten waarover ik het zou hebben. 

Om 11.30u riep ik de aanwezige leerlingen bij elkaar. Ze mochten zich verzamelen in de grote zaal waar de Goldsteintraining ook wekelijks plaatsvind. Aan de workshop zijn verschillende doelstellingen gekoppeld. Het was ook niet de bedoeling dat ik zomaar een workshop zou geven, maar dat de kinderen iets konden bijleren. De leerlingen moesten leren wat complimenten zijn. Wat de betekenis is van een compliment. Ze moeten ook een compliment kunnen geven aan iemand anders, maar wanneer ze er een krijgen, moeten ze hier ook gepast op kunnen reageren. Het is ook belangrijk dat de leerlingen zouden luisteren naar elkaar omdat ze op deze manier ook kunnen bijleren. Ze kunnen bijvoorbeeld het verschil leren tussen een compliment en geen compliment. Door na te denken over de complimenten die ze zowel geven als krijgen, ontdekken zij dat er heel wat talenten verborgen zitten in zichzelf. Een workshop geven rond complimenten is niet gemakkelijk. Zeker niet voor kinderen, maar dat wilt niet zeggen dat het daarom minder belangrijk is. Kinderen moeten leren om elkaar te appreciëren en dat kan met behulp van het geven van een compliment. 












Om te beginnen, maakte ik de leerlingen duidelijk wat ik van hen verwachtte gedurende het laatste uur. Ik vertelde hen dat er dezelfde afspraken gelden als bij alle andere lessen: vinger opsteken als je iets wilt zeggen of vragen, naar elkaar luisteren, elkaar laten uitspreken enzovoort.Eenmaal ik deze afspraken had voorgelegd, kon de effectieve workshop beginnen. 


Zoals ik eerder al had vermeld; is het niet gemakkelijk om aan een kind uit te leggen wat een compliment nu juist is. Daarom had ik in mijn voorbereiding, van de workshop, het woord 'compliment' volledig uitgespit. Ik zou het de kinderen uitleggen aan de hand van elke letter van het woord. Het woord compliment bestaat uit 10 letters die elkaar allemaal opvolgen. Wat logisch is. Bij elke letter maakte ik duidelijk waar deze voor staat. De letters had ik vooraf al afgedrukt zodat ik deze omhoog kon houden en ondertussen ook het woord kon vormen. 

C staat voor het woord CORRECT: Je moet goed nadenken alvorens je een compliment geeft. Je moet zelf ook goed weten waarover het compliment gaat

O staat voor het woord ONMIDDELLIJK: Een compliment is op z'n best wanneer je dit onmiddellijk aan iemand geeft. Het verliest zijn kracht wanneer je dit pas na bijvoorbeeld drie uur doet.

M staat voor het woord MOEDIG aan om zo door te gaan: Een compliment kan je niet enkel geven over iemands uiterlijk, maar ook over iemands prestaties. Bijvoorbeeld: S. heeft een goede toets gemaakt dus kan je zeggen: 'Wauw S., dat heb je goed gedaan!'. 

P staat voor het woord PERSOONLIJK: Wanneer je een compliment geeft aan iemand zeg je eerst de naam van die persoon. Je gaat bijvoorbeeld niet zeggen: 'Eyyy jij daar!', maar je zegt: 'P. jij...'

L staat voor het woord LEVENDIG: Meerdere complimentjes geven er dag kan ervoor zorgen dat iemand leuke aandacht van jou krijgt. Dit is natuurlijk fijn voor deze persoon.

I staat voor het woord IN balans: Geven en nemen moet in balans staan met elkaar. Als je veel complimenten krijgt van iemand is het ook leuk voor die persoon als je complimenten teruggeeft.

M staat voor het woord MAKKELIJK: Je moet geen moeilijke woorden gebruiken bij het geven van een compliment. Kleine woorden kunnen al voldoende zijn. Je past je taal ook aan naargelang de leeftijd van de persoon waaraan je een compliment geeft. Bij een zesjarige ga je geen al te moeilijke woorden gebruiken.

E staat voor het word EXPLICIET: Je moet zeggen wat je op dat moment ziet bij de ander of wat je over hem/haar denkt. Je moet geen dingen verzinnen om zomaar iemand te plezieren. Je moet het menen.

N staat voor het woord NIEUWSGIERIG: Je moet niet enkel complimenten geven over iemand uiterlijk, maar ook bijvoorbeeld wat die persoon gedaan heeft of nog gaat doen. Nieuwsgierigheid en interesse tonen is ook een vorm van een compliment geven. 

T staat voor het woord TERECHT: dit heeft dezelfde betekenis als de letter E van 'expliciet'.

Uitleg bij de letter 'P'

Uitleg bij de letter 'N'

Daarna ging ik verder met een kringgesprek. De kinderen kregen allemaal vragen voorgeschotel waarop ze moesten proberen antwoorden. Ik wou dat iedereen eens aan de beurt zou komen dus duidde ik leerlingen aan die mochten antwoorden. Bij deze oefening was het doel dat ze goed zouden luisteren naar elkaar. Ik stelde vragen zoals: Is het leuk om complimenten te geven? Is het gemakkelijk? Krijg je veel/weinig complimenten? Hoe voel jij je wanneer je een compliment krijg?,... 

Het viel mij op dat de leerlingen het niet gemakkelijk vonden om te antwoorden op deze vraagjes. Hieraan merkte ik ook dat ze zelf niet veel complimenten geven aan elkaar of krijgen. Ik ondersteunde hen door de vragen anders te formuleren of hen te laten kiezen uit de antwoorden. Een beetje zoals een meerkeuzevraag. 


Daarna volgden de rollenspelen. Op de Goldsteintraining (sociale vaardigheidstraining) moeten de leerlingen de theorie, die ze krijgen, ook inoefenen. Ook dit had ik al in mijn voorbereiding gezet omdat praktijk nog belangrijker is dan enkel en alleen de theorie. De leerlingen moesten ook deze keer weer allemaal aan de beurt komen. Niemand zou eronderuit muizen. Ik riep de leerlingen per twee naar voren. Het doel van deze oefening was dat ze moesten leren om een compliment te geven aan elkaar, maar ook gepast reageren wanneer ze een compliment krijgen. Dit was voor sommigen niet gemakkelijk, maar ze hebben erg hun best gedaan. Ik ben trots op hen! Ik gaf hen dan ook een complimentje dat ze het zo goed hadden gedaan!


Tot slot volgde er nog een gedicht. Dit leek me een leuke afsluiter van de workshop. Ze luisterden allemaal heel aandachtig!

COMPLIMENTJESDAG
Vandaag is het de bedoeling
om complimentjes te geven.
Want dat maakt het net
wat leuker in dit leven.
Iedereen verdient het
om op een gegeven moment
te krijgen.
Een welverdiend
en leuk compliment.
En eigenlijk is het onzin,
om een dag
hiervoor uit te zoeken.
Omdat het altijd mag.
Sterker nog, het is mooi.
Ik wil aan jullie doorgeven
wat ik voel vanbinnen.
Geef vaker complimentjes.
Ga er vandaag mee beginnen!


Ik vroeg hen nog wat ze hebben bijgeleerd vandaag en wat ze vanaf nu zouden doen. 'Elke dag complimenten geven, juf!', klonk het in koor. Schattig! Ze vonden het een leuke workshop vertelden ze mij. Missie geslaagd want ik heb hen weer iets bijgeleerd.


Einde van een leuke en leerzame dag! Een trotse juf Sara!

Daarna gingen we door naar de vreemdelingendienst. Eigenlijk een beetje stom want we moesten onze toeristenkaart verlengen voor twee dagen. Gelukkig ging het voor een keer eens vooruit. Het Surinaamse tempo kwam niet zo duidelijk naar voren :D

Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten