donderdag 5 mei 2016

Dag 90: Werkstuk voor moederdag maken

Donderdag 5 mei 2016

Lieve lezers,

Jullie weten het hoogstwaarschijnlijk al... Donderdag is SOOS-dag. Proberen om weer zoveel mogelijk vragenlijsten in te vullen, maar dat was vandaag niet zo gemakkelijk. Ik heb er maar één kunnen doen. Een al iets oudere man die heel veel te vertellen had, maar niet echt to the point kwam. Enerzijds wel leuk, maar anderzijds geraakte ik op deze manier dus niet vooruit. Hij is op 45-jarige leeftijd blind geworden door een arbeidsongeval. Hij was een schipper en is door een val in de zee belandt. Door de golven kreeg hij veel water in zijn ogen. De man is niet op tijd naar de dokter gegaan waardoor hij nu visueel beperkt door het leven moet gaan. Dit houdt hem, merkwaardig genoeg, niet tegen om gelukkig te zijn en te doen wat hij graag doet. Hij maakte me ook enkele keren duidelijk dat de mens verantwoordelijk is voor alles wat hij doet. Van alles kan je blind worden als je niet goed voor jezelf zorgt. Hij zei heel wat dingen waar ik lang over zou kunnen nadenken. Over het algemeen was het gesprek wel aangenaam en heb ik zowel van hem dingen bijgeleerd als hij ook van mij. 

Na de pauze ging ik even langs in de zorgklas om te kijken wat C. aan het doen was. Ik zag dat hij weer gewoon in de bouwhoek zat en ik ging bij hem zitten om hem toch een beetje bij te leren. Ik nam het houten speelgoed erbij met verschillende vormen om hem erop te wijzen dat er effectief verschillende vormen bestaan. De cirkel kent hij al goed, maar aan de rest, van zijn kennis over vormen, moet nog verder gewerkt worden. Ik liet hem voelen aan bijvoorbeeld de 3 zijden van een driehoek en maakte hem duidelijk dat dit verschilt met de 4 zijden van een vierkant. Hij kan de vormen nog niet zelfstandig benoemen, maar wel met ondersteuning. Mijn vertrouwensband met C. is optimaal nu. Jammer dat dit pas duidelijk zichtbaar is tegen het einde van mijn stageperiode. Hij vraagt elke dag naar mij en wanneer ik bij hem ben, moet hij onmiddellijk lachen. Ik merk heel goed dat hij zich comfortabel voelt wanneer ik in zijn buurt ben en hij vindt het ook erg leuk dat hij individuele aandacht van mij krijgt. Dat wilt niet zeggen dat ik niet bezig ben met het schools leren want dan is uiterst belangrijk in zijn ontwikkeling. Er is tijd voor ontspanning en plezier maken, maar ook voor inspanning en bijleren. 

Een toren bouwen met cirkels van verschillende groottes.

Kennismaken met het vierkant, de rechthoek en de driehoek.

De juf was even weg, maar toen ze terugkwam was ze helemaal in paniek omdat ze vergeten was om nog iets voor moederdag te knutselen aanstaande zondag. Een andere stagiaire en ik moesten haar helpen. We hadden geen andere keuze want het initiatief zou niet van haar komen. We kunnen de kinderen ook moeilijk naar huis laten gaan zonder een werkstuk voor moederdag. We hadden onmiddellijk een idee. De juf zat op haar stoel naar ons te kijken. Dat is natuurlijk gemakkelijk voor haar want dan hoeft zij verder niets te doen. De materialen werden verzameld en de leerlingen gingen aan de slag. We besloten een bloemboeket te maken met een handafdruk en vingerafdrukken. 

Het hand van de kinderen werd groen geverfd en de afdruk mochten ze achterlaten op een gekleurd stuk papier. We kozen voor een groene kleur omdat dit de kleur is van de steel van een bloem.


Daarna werden hun vingers geverfd in verschillende kleuren. Ook die afdrukken mochten ze achterlaten, maar deze keer aan de top van hun, op papier gedrukte, vingers. Dit moesten de bloemblaadjes voorstellen.


Met behulp van juf Sara schreven we, met wasco, nog iets leuks op het werkstuk: "Pluk de dag!". 


Tot slot maakten we, samen met de kinderen, nog een moederdagskaart om hierbij af te geven. De tekst werd, met een helpende hand, geschreven en aan de binnenkant mochten ze nog een tekening maken met wasco's. B. had er duidelijk veel zin in, maar bij C. was de goesting een beetje over. Hij tekende liever op de tafel dan op het vel papier. 


Het resultaat: mooie werkstukken voor moederdag. Het is misschien niet veel, maar wel iets. Gelukkig kunnen ze voor hun mama iets mee naar huis nemen door ons initiatief!


Daarna nog samen zitten en tot rust komen in de leeshoek. Spelen met de knuffels vinden ze altijd leuk om te doen. Een rustige afsluiter voor een drukke dag!


Het was weer te mooi om waar te zijn om een droge fietstocht te hebben... Het begon weer vollebak te regenen toen ik onderweg was naar huis. Het begint een beetje vervelend te worden om elke dag kletsnat terug thuis te komen en een warme douche kan ik ook niet nemen dus dat zit helemaal tegen, jammer genoeg. Voordat ik een dutje ging doen, las ik nog even enkele verslagen die medestudenten voor mij hadden gemaakt voor een ander examen. Het zijn studenten die in Afrika zitten en die mijn werkzorg moesten nalezen. Ik las fijne dingen wat mijn dag een beetje goedmaakte. Iedereen vind het goed dat ik veel zelfinitiatief neem om toch vaardigheden van een leerkracht op mij te nemen ondanks dat ik deze studies niet volg. Ze vinden het goed dat ik aan de slag ga met de kinderen en dat ik soms een kleine vooruitgang boek. Deze feedback doet mij veel deugd!

Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten