woensdag 4 mei 2016

Dag 88 + dag 89: Een nieuw ingerichte zorgklas

Dinsdag 3 mei 2016

Lieve lezers,

Op deze dinsdag was het al heel wat minder rustig dan op maandag. Niet gezellig een Surinaams gebak maken, maar zo snel mogelijk alles in orde maken voor de verhuis van de zorgklas. De spullen waren ondertussen al verhuisd, maar alles was zo neergegooid dat ook alles door elkaar stond. Alles moest opgeruimd, geordend en gestructureerd worden. Materialen die kapot zijn, kunnen niet meer gebruikt worden en werden dus weg gegooid. 


De klas heeft ook wat kleur nodig. Ik zorgde hiervoor door een kleurrijk alfabet aan het bord te hange, de cijfers van 0 tot 20 en ook de visuele ondersteuning van de verschillende hoeken. Het vorige lokaal leek helemaal niet op een gezellige en speelse zorgklas. 


Nadat alles opgeruimd en weggezet was, moest er natuurlijk eerst gepoetst worden alvorens de banken van de leerlingen erin zouden komen. Het werd hoognodig tijd dat de vloer eens proper zou zij!


Hieronder het resultaat van een hele voormiddag zwoegen, zweten, slepen, bukken, opruimen, ordenen; structureren, poetsen enzovoort. Jullie moeten zich proberen inbeelden dat er in dit lokaal enkel een tafel stond en een beetje rommel.

De leeshoek en de knutselhoek

De bouwhoek

Heel wat nieuwe materialen waarmee de juf aan de slag kan gaan.

's Avonds hadden we met z'n allen nog een afspraak met de leerkrachten van België. Er was nog veel onduidelijkheid over de opdrachten die ik moet maken en die we ook met de groep moeten uitvoeren. Ik ben blij dat dit gesprek er is geweest want voor mij is er meer duidelijkheid. Ik zit met minder onzekerheid wat betreft de opdrachten. Op het einde van de conversatie werd er mij nog verteld dat zij ook een gesprek hadden gehad met mevrouw Hanenberg, de directrice van de NSBS. Zij wist heel wat positieve dingen over mij te vertellen die mijn leerkracht ook graag met mij wou delen. De directrice vertelde het volgende over mij: Sara is competent, goed opgeleid, wiet werk; is flexibel, doet heel erg veel en weet waar ze mee bezig is. Ze vertelde ook dat ze graag had dat ik nog een maand langer zou blijven. Toen ik dit hoorde, kon mijn avond niet meer stuk. Dit was waar ik nood aan had, even een bevestiging voor al het werk wat ik in Suriname uitvoer. Een vorm van dankbaarheid. Ik ben superblij met zulke commentaar!

Woensdag 4 mei 2016

Eindelijk nog eens opstaan zonder het geluid van kletterende regen op de daken. Ik keek naar buiten en zag dat het zonnetje al vroeg in de ochtend scheen. Mijn dag kon niet beter beginnen. Het is moeilijk om de laatste stagedagen nog echt dingen te plannen omdat ik schrik heb dat ik het niet zal afkrijgen. Normaal stond er een gesprek met een van de leerlingen op de planning, maar dit is niet kunnen doorgaan wegens omstandigheden. Ondanks dat mijn planning weer in het water viel, besloot ik mij nuttig bezig te houden. Ik maakte eerst en vooral een ander leerlingendossier af zodat ik mij hier verder niets meer van hoef aan te trekken en zodat ik het zeker ook niet zou vergeten. Daarna kreeg ik samen met een andere stagiaire de opdracht om een inventarisatielijst op te maken van de materialen die aanwezig zijn in de zorgklas. Heel wat werk want er waren al veel materialen, maar er zijn er ook heel wat bijgekomen. Met deze opdracht waren we wel even zoet.


Na de pauze vroeg de juf of ik haar haren even in een 'bol' kon draaien. Ze zei dat ze mijn haren altijd mooi vind en dat ik dat daarom mocht doen. Gemakkelijk is het niet hoor om 100kg aan vlechtjes in een bol te draaien. Oke 100kg is zeer overdreven, maar het was toch heel zwaar en niet gemakkelijk.Ik had zelfs schrik om haar pijn te doen omdat ik zo aan het duwen en trekken was. Uiteindelijk was het toch gelukt en had ze geen zweterige nek meer. Missie geslaagd.


Daarna volgde nog een leuke fotosessie met de juf omdat ik iets op het schoolbord had geschreven. Ze moest er uiteraard bij op de foto!


B. is al goed aan de slag gegaan in de nieuwe klas. Hij is erg op zijn gemak. Dit is te merken aan zijn manier van doen. Hij praat veel en duidelijk en zit ook regelmatig te lachen. Toen hij een beetje verdwaald rondliep, vroeg ik aan hem of hij wou kleuren met wasco's. 'Nee juf, na de speeltijd!'. Ik denk dat hij een beetje op verkenning was. Na de speeltijd heeft hij dan gekleurd en is hij bezig geweest met de prikpen en in de bouwhoek. Geweldig om te zien hoe gelukkig hij was in de nieuwe ruimte!

De bouwhoek inwijden en spelen met de nieuwe (geluidmakende) koe.

 Spelen met de blokken.

De knutselhoek inwijden.

Om mij de rest van de voormiddag bezig te houden, besloot ik het Braillealfabet nog even op te frissen omdat ik vrijdag weer een nieuwe les heb. Ik zat al een beetje ver in het geheugen dacht ik, maar neen hoor, het ging nog vrij goed. Ik oefen het alfabet door zelf de puntjes te schrijven, op de typemachine te werken of door te lezen wat iemand anders typt. Het is en blijft nog steeds niet gemakkelijk om op deze manier het alfabet aan te leren!

Blijven oefenen!

Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten