maandag 15 februari 2016

Dag 13: Start van de tweede week stage

Maandag 15 februari 2016
Lieve lezers.

Ik stond vandaag weer vroeg paraat voor mijn tweede stageweek in de Louis Braille School. De ochtend begon intensief omdat de juf van klas 1&2 vroeg of ik de leerlingen even wou overnemen. Geen probleem en met veel plezier! Op het programma stond taal, rekenen en ICT. Ik begeleidde hen zo goed mogelijk bij de taken die ze opgelegd kregen van de juf. Ik vond het best moeilijk aangezien ik niet voor leerkracht studeer en dus niet voldoende kennis heb om leerstof op een bepaalde en goede manier aan te brengen. Een nieuwe juf betekent: laten we ze eens uittesten. Natuurlijk hebben ze dit geprobeerd bij mij, maar met al te weinig succes. Ik mag toch zeggen over mezelf dat ik trots ben over de manier hoe ik alles had aangepakt! Bovendien mocht ik vandaag ook meevolgen bij de ICT-les. Op de computers wordt gebruik gemaakt van het programma 'Supernova'. Het is een programma dat ervoor zorgt dat het beeld vergroot wordt, het heeft een spraakfunctie en kan omzetten in Braille. Het was heel interessant om te zien omdat ik dit nog nooit eerder gezien had. Elke leerling op de school krijgt een basis mee in computervaardigheden; blind typen. Ze moeten vanbuiten leren waar alle toetsen staan en hoe je deze moet gebruiken. Het is belangrijk dat iedereen gebruik maakt van de 10 vingers. In de 5de en 6de klas wordt er al verder gegaan met het internet om hen belangstelling te leren tonen voor de technologisch wereld waarin wij leven. Ze maken kennis met Youtube, Facebook en E-mail. Voor sommige aspecten van het internet wordt er meer belangstelling getoond dan andere aspecten hiervan. Dit komt meestal door de leeftijd en het niveau van de leerlingen. Opdrachten die worden gegeven zijn: het alfabet typen, woorden typen die beginnen met een bepaalde letter, blind typen oefenen,... Door de ICT-lessen bij te wonen heb ik alweer nieuwe dingen geleerd. Mijn takenpakket is zeer uitgebreid, maar ik ben blij dat ik zoveel nieuwe dingen kan en mag leren!

Ik ben ook even op 'ronde' gegaan om bij alle juffen na te vragen wat ik voor hen, de komende tijd, kan betekenen. Zo heb ik voor mezelf een duidelijke planning kunnen opstellen waardoor ik gericht kan werken en dus ook gericht kan voorbereiden. Ik ben hier niet op stage om alles te gaan zeggen en doen wat ik denk dat het beste is. Ik ben hier om ondersteuning te bieden waar dit nodig is en hiervoor zijn duidelijke afspraken nodig. Mijn voormiddagen zijn bijna volledig vol gepland dus ik zal me hier zeker niet vervelen!

Hieronder enkele foto's van de klassen en materialen die er aanwezig zijn. Zo krijgen jullie ene beter beeld waar ik precies stage loop. De komende dagen/weken zullen er nog meer foto's volgen.





















De namiddag vloog voorbij! De postkaarten zijn op de bus gedaan en worden woensdag verzonden naar Belgiƫ. Ik ben benieuwd hoe lang de kaartjes erover gaan doen voor ze zijn aangekomen! Aan degenen die iets hebben ontvangen, laat het me zeker weten! Omdat twee huisgenoten terug zijn gekomen met de taxi, hadden wij snel dezelfde taxi genomen om naar het postkantoor te gaan en naar het kantoor van Su4you (afhalen van een goodiebag). Ik was net thuis van stage dus ik had het me lekker gemakkelijk gemaakt met mijn teenslippers. We hadden geen andere keuze dan de taxi te nemen omdat het weer water goot! Gevolg: kleddernatte voeten!

Na een tweetal uurtjes voorbereiden voor mijn stage, was het tijd om op gesprek te gaan met 2 medewerksters van het Medisch Opvoedkundig Bureau. Enkele huisgenoten zullen ook nog stage doen op een gewone basisschool. Ik niet want ik ben volgens Mevrouw Haenenberg (de directrice van de Louis Braille School) full-time nodig! Wat was ik even trots op mezelf om dat te horen! Dit betekent toch wel dat ik goed werk lever en me ten volle inzet in de school.

De dagen in Suriname gaan snel vooruit en de muggen worden elke dag ambetanter. Voor ik het weet is het al avond en is het weer tijd om te koken! De pot schafte vandaag: pasta met zalm en aubergine in een rode roomsaus!

































Dikke kus
xxxxxxxxx

3 opmerkingen:

  1. Amaiiii jou voeten !! �� Maar als je daar veel in zand loopt heb je ook nog " zandvlooien " ....zeker omdat je voeten zo vol staan. Blij en tevens een fiere mama te horen dat ze jou daar FULL TIME nodig hebben. Dat betekent toch iets �� Je leerkracht kan mss beter ook eens je blog lezen zodat er wel degelijk kan gezien worden dat je ook hierin nog heel wat tijd steekt om ons " leken " op de hoogte te houden van hoe het er daar zoal aan toegaat �� Goed dat dit dan ' s avonds ook afgesloten wordt met een nog zelf te maken maaltijd �� want " op hotel zitten " is het er zeker niet. Chapeau voor al jou werk en steun die je daar aan de kindjes en juffen geeft. Ben TROTS ❤

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooooh mama! Wat lief en leuk om dat te lezen!! Apprecieer ik echt! Dikke kus <3

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Graag gedaan en gemeend xxx Maar zoooo jammer dat er zo goed als niemand verder reageerd op al je teksten waar je dan ook nog zoveel werk insteekt. Knuffel <3

    BeantwoordenVerwijderen