zaterdag 20 februari 2016

Dag 18: Neotropical Butterfly Park in Lelystad

Zaterdag 20 februari 2016


Lieve lezers, 

Vandaag stond de vlindertuin, in het Neotropical Butterfly Park, op het programma. Ik had al eens een folder gezien en gelezen hierover dus het leek me wel de moeite waard om hieraan een bezoekje te brengen. Onze taxichauffeur besloot er een leuke rit van te maken. Alhoewel hij er ook een snelle rit van gemaakt heeft want hij hield zich niet aan de snelheid. Gelukkig zijn we met z'n allen veilig aangekomen in het park en kon onze tour beginnen.



















We werden vriendelijk ontvangen door een jonge vrouw en een mooie uilenvlinder. We werden warm gemaakt door een woordje uitleg over het park. Onze tocht kon beginnen!







Eerste stop: het insectenmuseum en de panorama. Het was heel interessant om te zien hoeveel soorten vlinders, kevers, spinnen, sprinkhanen,... bestaan. De mooie kleuren en groottes van de vlinders vielen mij meteen op. Ik wist helemaal niet dat er zulke vlinder bestonden. Natuurlijk wou ik ook de andere insecten bestuderen. Wauw! Sommige beestjes hiervan wil ik toch niet graag tegenkomen hoor! Zulke grote kevers en sprinkhanen zijn niet aan mij besteed. Net zoals de spinnen, die een mooi plaatsje hadden gekregen in het museum. Ik durfde eerst zelfs niet te kijken! Daarna gingen we verder naar de panorama. Dit was een beschilderde ruimte met de fauna en flora van Suriname. Het was een rustgevende ruimte met geluiden van de natuur.








De rust werd een beetje verstoord omdat een jonge dame ons kwam halen voor de rondleiding in het park. Gelukkig is dit geen vervelende reden om op te staan omdat ik echt wel alles wou zien. De rondleiding startte met een wandeling door het bos. Soms zijn er doodshoofdaapjes te zien, maar jammer genoeg heb ik er geen gezien. Toch was het een mooie wandeling door de natuur. Wel oppassen geblazen voor de omhooggekomen boomwortels en de spinnenwebben. Ik was de grootste van de groep dus ra ra... wie kreeg er al de spinnenwebben in haar gezicht? Ik! De rondleiding ging verder met een bezoek aan de vlinderkwekerij. We kwamen aan bij een overdekte plaats waar allemaal planten en stuiken bij elkaar stonden. Die worden allemaal gekweekt voor de vlinders omdat dit planten zijn die de vlinders lokken en die ervoor zorgen dat ze eitjes leggen op de bladeren.







De levenscyclus gaat als volgt:


1. De vlinder legt eitjes op de bladeren van bepaalde planten en struiken.


2. Wanneer de eitjes uitkomen, veranderen ze tot rupsen (rupsmetamorfose). De rupsen worden verzameld in een kweekkast waar ze voldoende eten krijgen om te groeien. De eerste kleur van de rups is groen, daarna geel en tot slot bruin. Wanneer de bruine kleur lichter wordt, worden ze uit de kweekkast gehaald en geplaatst in een andere kweekkast.





3. De rups gaat poppen en ziet eruit als een droog blaadje, een droge tak, bamboe of zelfs een gouden sieraad. Ze nemen deze kleur aan om zich te beschermen tegen de vijand.





4. De popjes worden 'geplukt' en door middel van een lijmpistool opgehangen in een andere kweekkast. Een kleine pop komt al uit na een dag. Een grotere pop komt uit binnen twee weken. Een mooie rups is nu veranderd in een prachtige vlinder. De cyclus kan weer opnieuw beginnen.





Onze dag werd verdergezet... We gingen een kijkje nemen bij de schildpadden en slangen. Net zoals de vlinderpoppen worden deze dieren ook gekweekt voor export naar Europa en andere delen van Zuid-Amerika. Weten jullie hoe je het verschil kan zien tussen een mannelijke schildpad en een vrouwelijke schildpad? Als je een schildpad omdraait op zijn/haar rug kan je het verschil zien. Een mannelijke schildpad heeft een holte vanonder en een vrouwelijke schildpad niet. Bovendien zijn de mannetjes ook groter dan de vrouwtjes. De schildpadden leggen hun eieren gewoon op de grond. De verzorgers halen de eiren weg omdat andere schildpadden deze kunnen opeten. Ze worden in bakken gelegd waar het vijf maanden duurt voor de jonge dieren geboren worden. De pasgeboren schildpadden worden groot gebracht voor de export en de volwassen schildpadden worden gehouden voor het paren. Zo is er steeds een komen en gaan van schildpadden.




We mochten ook een kijkje nemen bij de tapijtslangen. Zij worden ook gekweekt voor de export en worden groot gebracht doormiddel van levende ratten. Elke week krijgen de slangen 1 rat. Er is voldoende tijd nodig om dit te laten verteren. Ik had de vraag gesteld aan onze gids of ik een slang mocht vasthouden, maar jammer genoeg was er geen opzichter aanwezig om hierbij te helpen.



Na de rondleiding werd het tijd voor een hapje en een drankje. Het was weer serieus warm vandaag dus voldoende drinken is belangrijk. We moesten lang wachten op het eten omdat alles vers werd klaargemaakt. We spendeerden ondertussen onze tijd in de vlindertuin. Het was zeer mooi, maar ik had wel veel meer vlinder verwacht. De beestjes kwamen ook niet gemakkelijk op ons zitten. Er was wel één soort die ik kon nemen met mijn vingers. Zo kon iedereen toch nog enkele foto's maken.












 Een lekkere portie Surinaamse bami, kip en kousenband, mmmm!

Niets anders dan eten hier in het verre Suriname, maar we eten wel lekkere Belgische kost! Bij gebrek aan een ovenschotel en een deftige oven, hebben we maar een ovenschotel gemaakt zonder deze schotel en zonder oven. Gewoon een stapeltje op het bord en het is even lekker! Aardappelen met gehakt, appelmoes en gemalen kaas! WE LOVE IT!


Einde van een prachtige dag met toffe meiden!
Dikke kus
xxxxxxx

1 opmerking: