maandag 22 februari 2016

Dag 20: Start van de derde week stage

Maandag 22 februari 2016

Lieve lezers,

De start van mijn derde week stage op de Louis Braille... Wat een ochtend... Regen regen regen en nog veel meer regen! Ik besloot toch om te vertrekken, maar ik kwam er al gauw achter dat mijn regenjas niet waterdicht was. Ik kwam dus kletsnat aan op mijn stage. Kleren, haren, schoenen,... alles was nat. Gelukkig heb ik elke dag zuivere kleren mee omdat ik mijn benen en armen moet bedekken. Fietsen in een lange broek en blouse met lange mouwen? Doe ik niet aan mee. Dus geluk bij een ongeluk. 

Mijn planning was zo gemaakt dat ik vandaag individuele ADL-lesjes zou geven aan de drie leerlingen van de zorgklas. Ik had al snel door dat er sommige leerlingen afwezig waren voordat de schoolbel ging. Toevallig waren dit twee leerlingen van de zorgklas waardoor ik dus maar één ADL-lesje kon geven en dus ook maar één lesuur was vol gepland. De les ging weer over het thema hygiéne en verzorging omdat dit toch een aandachtspunt moet zijn bij sommige kinderen. Het ging vandaag over 'tanden poetsen' en 'neus snuiten'. Het lijkt alsof ik veel van hetzelfde herhaal, maar dit is niet zo omdat ik dezelfde thema's aanhaal bij verschillende klasgroepen. Jammer genoeg werd mijn les ook onderbroken omdat B. naar JTV (Jeugd Tandverzorging) moest. Daar zat ik dus... Ik wist helemaal niet wat ik moest doen omdat ik ook niet zomaar een leerlingen kan weghalen uit een klas. Zij volgen ook een leerplan waar zij aan moeten voldoen dus dit was niet aan de orde. Terwijl ik wachtte op B., maakte ik van de gelegenheid gebruik om even in gesprek te gaan met Sandra. Eén van de AOB-begeleiders. Ik zou met haar wekelijks bespreken wanneer ik kan meegaan naar de reguliere scholen. Op deze gewone scholen zitten leerlingen die blind of slechtziend zijn, maar wel ondersteund worden door de begeleiders van de Louis Braille School. Zij raadde mij aan om eerst van de gelegenheid gebruik te maken om de leerlingen te leren kennen voordat ik mee zou gaan met de ambulante begeleiding. Vrijdagavond van 18.00u-19.30u is er een bijeenkomst van al de uitgenodigde leerlingen. Er zal een evaluatiegesprek plaatsvinden over hoe het eerste semester is verlopen en hoe, tot nu toe, het tweede semester verloopt. Het is ook een gezellig samenzijn met eten en drinken (typisch Suriname) waardoor dit de ideale kans is om de kinderen te leren kennen. Daarna ging ik even naar het schoolhoofd om mijn planningen van de komende maanden af te geven. Zij vroeg ondertussen aan mij of ik de nieuwe stagiaire (Melissa) een rondleiding kon geven op de school omdat Jorda (de persoon die dit normaal doet) druk bezig was met andere dingen en dus geen tijd had om dit te doen. Ik vond dit niet erg om te doen,  eigenlijk een beetje een eer omdat ik zelf nog niet lang stage doe. Ik weet ondertussen zelf nog niet wat de namen zij van iedereen. De werking heb ik wel al onder de knie en ik weet ongeveer wel wat iedereen doet. Melissa gaf me de indruk dat ik de rondleiding goed gedaan had en dat ik ook voldoende informatie gaf. Ik had me wel alvast geëxcuseerd voor als er nog dingen waren die ik eventueel vergeten was.


B. was eindelijk terug waardoor ik mijn ADL-les kon verderzetten. Ik had een nieuwe tandenborstel en tandpasta mee voor iedereen. Dit kan dan op de school blijven zodat de leerlingen het zeker niet vergeten wanneer ze nog eens een les krijgen over tanden poetsen. Voordat B. weg gehaald werd uit het lokaal, was ik gestart met een versje. Knap hoe hij zinnen kan onthouden en zeggen na één keer te horen! Op sommige woorden legde ik een nadruk of vervormde ik mijn stem. Zelfs dit imiteerde hij. Dit was wel een grappig moment. Ik begon te lachen en hij dus ook. Hij had er echt plezier in om mij te imiteren :D. Na het versje ging ik verder met de beleving van de tandenborstel en de tandpasta. Hij mocht aan de haren van de tandenborstel voelen en zeggen of ze hard of zacht waren. Hij mocht zelf de tube tandpasta openen en proeven van de twee soorten die ik had meegebracht. Hij mocht hier uit kiezen zodat zijn beleving ook aangenaam zou zijn. Tijdens de beleving ging ik in dialoog met hem en stelde enkele vragen. Bijvoorbeeld: Wanneer poets jij je tanden? Welke tandpasta gebruik je thuis?,... Tijd voor de praktijk! Hij mocht zijn tanden gaan poetsen zodat ik goed kon observeren en dus ook het beoordelingsformulier kon invullen. De nieuwe stagiair Melissa was aan het observeren. Ook Helene (zij geeft individuele begeleiding aan B.) ging mee om te observeren. Ik vond dit erg druk. Drie juffen voor één leerling. B. was helemaal afgeleid en begon zich aan te stellen. Extra hard tegen de muur spuwen, overal tegen hangen, niet luisteren,... Het hielp ook niet dat Helene er de hele tijd tussen kwam. Dit was misschien niet slecht bedoeld van haar, maar er was wel afgesproken dat ik de les zou geven zodat zij de kans zou krijgen om haar eigen leerling te observeren. Het werd een beetje van mij overgenomen en ik werd onderbroken waardoor de les eigenlijk niet goed verlopen was. Bij mijn volgende ADL-les met B. zal ik dit opnieuw opnemen zodat ik ook goede en duidelijke informatie heb om alles correct aan te duiden op het beoordelingsformulier.




Ik heb ook weer en nieuwe uitdaging gekregen. Zoals eerder vermeld, mag ik meedoen met de ambulante werking op de reguliere scholen. Er zijn nog geen informatiefiches over deze leerlingen. De informatie is aanwezig, maar moet wel nog in een document, met een vast sjabloon, gegoten worden. Ik heb deze taak, samen met Melissa, gekregen om dit in orde te brengen. Jeanette (de coördinator van de AOB-begeleiders) heeft het erg druk en wilt dit graag zo snel mogelijk in orde brengen. Ze koos ons er specifiek uit om dit te doen. Heel fijn! Ik mag dus eigenlijk ook administratief werk doen, maar wel met het voordeel dat ik meer te weten zal komen over de leerlingen op de reguliere scholen. Ik mag dus dit in orde maken en ook de enquêtes van de SOOS-groep. Deze enquêtes zijn niet meer up to date waardoor de informatie niet meer volledig of niet correct is. Vanaf nu kan ik op donderdag (SOOS-dag) gericht tewerk gaan omdat er 54 leden zijn en dus van 54 leden de formulieren in orde moeten zijn. Dit is een grote klus, maar ik kijk er erg naar uit omdat het zeer interessant is om via deze weg met de mensen in contact te komen. Voor de leden zelf is dit ook een fijne manier om in gesprek te gaan met iemand die ze nog niet zo goed kennen en om sociale isolatie tegen te gaan. Al bij al vond ik het een vreemde stagedag. Ik had, toen ik terug thuis was, het gevoel dat ik heel veel gedaan had, maar ook weer niets...






En dan... Weer een helse fietstocht naar huis. We vertrokken met een schitterend zonnetje en onderweg moest ik stoppen om mijn regenjas aan te doen. Eenmaal terug thuis was ik kletsnat! Het water stond in mijn schoenen, mijn kleren waren helemaal nat (zelfs mijn ondergoed),... De straten stonden blank dus ik kon niet anders dan door zowel de regen als door de plassen te fietsen. Mijn mascara begon uit te lopen waardoor dit terecht kwam in mijn oog. Gelukkig heb ik twee ogen en kon ik er nog één gebruiken. Ik heb buiten al bijna al mijn kleren moeten uitdoen omdat ik anders een zwembad mee naar binnen bracht! Ik was zo moe dat ik, met mijn handdoek rond mij, in slaap ben gevallen op mijn bed. Na een uurtje rusten kon ik er weer tegen. Ik had het echt koud ondanks dat het 27 graden was. Dat zal wat zijn als ik terug ben in België. Het fleecedekentje zal nog een tijdje moeten blijven liggen denk ik!
















De dag eindigde met zelfgemaakte (en superlekkere) pannenkoeken!



Dikke kus 
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten