woensdag 10 februari 2016

Dag 7 + dag 8: eerste stagedagen

Dindag 9 februari 2016
Lieve lezers,


Eerste stagedag gehad. Toevallig gestart op mijn verjaardag, het is eens iets anders. Om 06.30u was het tijd om op te staan. Heel vroeg, maar ik vind het hier in Suriname minder erg dan in België. Charlotte had een verjaardagskaart geregeld, vlaggetjes en ballonnen. Mijn dag was dus goed gestart door dit allemaal te zien. 07.15u, tijd om te vertrekken! Natuurlijk een felle regenbui op het moment dat ik wou vertrekken. Gelukkig bleef het droog tijdens de fietstocht naar de Louis Brailleschool. Ik had al een leuke eerste kennismaking achter de rug, maar ook de eerste stagedag voelde ik mij door iedereen erg welkom. Iedereen zei 'goedemorgen, welkom!'. Het wordt erg gewaardeerd dat er stagiairs aanwezig zijn om bij te springen waar dit nodig is. Na een rondleiding van ongeveer een uur mocht ik observeren in de verschillende klassen. Sommige aspecten van het onderwijs op de Louis Brailleschool zijn even aanpassen omdat deze doelgroep ook voor mij nieuw is. Zo zitten de slechtziende kinderen dichtbij het schoolbord. Er wordt groot geschreven omdat ze toch nog kunnen lezen. Er zijn niet veel leerlingen aanwezig in de klassen waardoor je zou denken dat het gemakkelijk is om les te geven in zo'n kleine klas. Toch wordt er veel individuele begeleiding gegeven omdat dit ook echt nodig is bij sommige leerlingen. Er is ook meer materiaal aanwezig in de lokalen dan dat ik eerst dacht. In elke klas staat een leesloep (het lijkt op een computer waar je een boek onder legt en dit vergroot op het scherm), landkaarten in Braille, blokken om te tellen, extra grote schoolboeken enzovoort. Er wordt alles aan gedaan om de kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en hun zelfstandig te leren werken. Zo kunnen zij opgroeien als een volwaardig en uniek persoon in de maatschappij. Mijn stagedagen duren niet zo lang. Ik start elke dag om 08.00u en eindig om 12.30u. Het zijn korte, maar wel intensieve dagen.

























Wanneer er geen landkaart ter beschikking is in Braille, wordt er creatief gewerkt. Een gewone kaart met touw om het reliëf toch te voelen.














Eenmaal terug thuis heb ik niet al te veel gedaan omdat het te warm is buiten. Af en toe weet ik geen blijf met mezelf door de warmte en de muggen. We hadden 's avonds gereserveerd om te gaan eten in De Waag voor mijn verjaardag. Wat had dat gesmaakt! Lekkere ribbetjes met frieten voor weinig geld! Mmmmmm.. Als afsluiter kwam onze ober met een lekker stuk Brownie en een verjaardagskaars. Met dank aan Gioia om dit te regelen!































Heerlijke zoete ribbetjes!

Woensdag 10 februari 2016
Om 08.00u stond ik weer paraat voor mijn stage! Ik heb uitgebreide taken in de school wat ik erg leuk vind. Ik sta in de zorgklas (individuele begeleiding van C.), op donderdag SOOS (bijeenkomst van blinden en slechtzienden), bezoeken buiten school aan cliënten, Ambulante Onderwijskundige Begeleiding:werken aan inclusie voor kinderen met een beperking. Ik ben mij dag gestart met observeren in de zorgklas. 1 leerling werd weggehaald uit de klas om een bepaalde reden. Er bleef dus maar 1 leerling over. De juf zei onmiddellijk: nu B. weg is kan ik niets doen van C. kan niets. Dat was even schrikken toen ik dit hoorde! C. kreeg de opdracht om 'iets' te bouwen. Zijn tafel lag vol met blokken. C. heeft naast zijn visuele beperking ook een mentale beperking waardoor hij iets niet begrijpt als het niet concreet is. De juf ging administratiewerk doen dus nam ik het initiatief om mij bezig te houden met  hem. Ik gaf hem twee blokken waarbij het de opdracht kreeg om die op elkaar te zetten. Zo ging ik verder waardoor hij toch een toren kon bouwen. Hij kan dus wel degelijk iets! Gedurende mijn stageperiode zal ik aan hem individuele begeleiding geven, in samenspraak met de andere juffen. Zo kan ik duidelijk zien hoe hij evalueert. Ik mocht al onmiddellijk mee op ziekenhuisbezoek van een cliënt. Het is toch even schrikken om de ziekenhuizen hier te zien. In elke kamer staan 8 bedden, weinig hygiëne,...

Wat was ik moe toen ik terug thuis kwam! Ik heb mij lekker genesteld in mijn bed om wat slaap in te halen. Dit deed echt deugd! Tegen het uur dat ik wakker werd, was het al tijd om eten te maken. Het was dus geen productieve namiddag.




Belgische kost; aardappelen, spinazie en fishticks

































Alles gaat op het gemak in Suriname. Ik vind dit echt moeilijk omdat ik zelf heel gestructureerd ben en graag alles gepland heb. Bij mij moet het vooruit gaan, maar hier juist andersom. Het zal dus een heuse opdracht worden om mij hieraan aan te passen! Ik ga niet elke dag uitgebreid mijn verhaal doen op mijn blog omtrent mijn stage omdat dit op professioneel vlak is en mijn blog is op privévlak. Ik zal natuurlijk wel elke dag iets posten om jullie allemaal op de hoogte te houden van mijn tijd in Paramaribo.

Dikke kus!
xxxxxx


2 opmerkingen:

  1. Gewoon super en chapeau wat jullie daar voor die kinderen kunnen betekenen. Ieder beetje helpt en weten dat ze je er dankbaar voor zijn. Maar zeker een dag om niet te vergeten....je eerste buitenlandse stagedag kunnen beginnen op je verjaardag ���� Leuk van Charlotte en het heerlijk verrassings"brownie"toetje achteraf �� Je doet dat goed en wij ALLEN zijn fier op je. Dikke dikke X en knuffel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En je weet tegen die ellendige zoemende beestjes en de jeuk..... Wat tandpasta opsmeren,er je eigen speeksel op doen of wat azijn,vitamine B1 nemen,3x per dag een biergisttabletje innemen,een tak met notenbladeren in je kamer leggen ( al weet ik niet of ze daar notenbomen hebben ! ).....

    BeantwoordenVerwijderen