maandag 22 februari 2016

Dag 19: Enge momenten...

Zondag 21 februari 2016

Lieve lezers,

Wat een spannende avond was het zaterdag (20/02/2016)! We zaten gezellig buiten aan onze blog te werken terwijl opeens Sandy (de eigenaar) buiten rondliep met een zaklamp en Moxy, de hond, bij zijn zijde. Ik wist niet wat er gebeurde want het was te donker om te zien. Toch liet Sandy blijken dat er iets aan de hand was want hij liep op en neer door de straat en ging af en toe een kijkje nemen bij de buren. Charlotte en ik waren de enigsten die buiten zaten want de rest was al gaan slapen. Het duurde niet lang voordat wij ook binnen waren omdat we teveel bang hadden. De aflevering van Temptation Island werd af en toe stopgezet om eens te gaan gluren door het raam. Nog steeds niet veel te zien. Ik zette de deur op een kier en maakte een glimp naar buiten. Sandy zei: “Slaapwel, ga maar naar binnen!”. In mijn hoofd begon het al te borrelen. Ai ai, wat zou er aan de hand zijn? Het is zo te zien wel serieus? Hij geeft duidelijk aan dat we binnen moeten blijven,… We hadden de schrik goed te pakken dus we probeerden alles van ons af te zetten door toch maar verder te kijken naar TI. Tot we opeens een schaduw zagen lopen voorbij het raam. Weg waren we! Hup naar boven, licht aan en met twee op de kamer. Nog eens af en toe uit het raam kijken, maar nog steeds niets te zien. We besloten maar om te proberen slapen zodat we toch voldoende nachtrust zouden hebben. De volgende ochtend werd ons verteld (door Sandy) dat er bij de buren, langs ons, was ingebroken. Hij was wel een kijkje gaan nemen, maar hij had niemand gezien en was ook niet tot bij de voordeur gegaan. De voordeur was naar het schijnt geforceerd en de politie is bijna de hele dag bij de buren geweest. Ik ga toch proberen om mezelf niet te veel schrik aan te jagen want dan slaap ik 3 maanden lang niet meer. Iedereen moet wel zijn fiets op slot doen zodat deze niet gestolen kunnen worden. Alhoewel dit het minste van mijn zorgen is. Ik hoop dat dit niet gebeurt in het huis waar wij verblijven!!

Op zaterdavond hebben Charlotte en ik ons weekmenu gemaakt waardoor we wel naar de winkel moesten om inkopen te doen. Natuurlijk begint het te regenen op het moment dat we willen vertrekken naar de Tulip. Onze enige oplossing was dus weer om een taxi te nemen. Gelukkig dat dit niet duur is of we waren op dit moment al arm geweest! Een ritje naar de supermarkt kost 7,5 SRD. Dit is ongeveer 1,35 euro en dit moesten we nog eens delen door 3. Kunnen we haast niet voor sukkelen en we bleven tenminste droog! Door een probleempje aan de kassa was onze spinazie en onze ijsjes al bijna gesmolten. Wat duurde dat lang! En daar sta je dan met diepvriesproducten… Eind goed al goed, heelhuids thuis geraakt en alles snel in de vriezer gestoken!





Op zondag is het poetsdag, dus ook vandaag was het tijd voor de grote kuis. Wat een smerigheid als je met 10 mensen onder 1 dak woont. Bovendien is niet iedereen even proper waardoor ik mij nog meer erger. Etensresten in de pompbak, spullen laten slingeren, kruimels op het aanrecht, de tafel niet afvegen enzovoort. Gelukkig kan ik mijn eigen kamer wel proper houden omdat hier niemand komt. Na eens goed te vegen en te dweilen, ben ik ook maar begonnen aan het toilet boven. Dit was ook een vieze boel! Ik voel me onmiddellijk beter als ik weet dat er gepoetst is en als er een frisse geur hangt, Zalig! Meer moet dat niet zijn. 











Het was ondertussen al bijna 14.30u toen ik eindelijk begon voor te bereiden voor mijn stage. Van de warmte wordt ik snel afgeleid! Dan eens gaan drinken, dan iets eten, dan weer naar het toilet, dan eens babbelen met iemand enzovoort. Soms komt er dus van de voorbereiding niet veel in huis. Na enkele schriftelijke voorbereidingen ben ik begonnen aan een voorbereiding voor de individuele begeleiding. C., die ik individueel begeleidt, heeft nog geen braille geleerd omdat ze hem, zo goed als, opgegeven hebben. Ik wil niet hetzelfde doen en ik wil toch proberen hen enkele letters braille aan te leren voor ik terug vertrek naar België. Ik zal beginnen bij de letters A,B, C niet, D,E,F en G. Ik zal hem deze letters aanleren door middel van het pinnetjesbord. Dit is een bord dat onderverdeel is in verschillende vakken. Elk vak staat voor één letter. In elk vak staan 6 gaatjes. Hierin kunnen de pinnetjes gestoken worden. Het principe, om Braille aan te leren, is gemakkelijk. De basis van het Brailleschrift zijn 6 punten. Om een iemand braille aan te leren, zeg je het volgende: “De letter A is punt 1”, “De letter B zijn punten 1 en 2”,…

Basisprincipe van het Brailleschrift

Het Braille-alfabet

Het pinnetjesbord




Om op een speelse en leuke manier kennis te maken met een Braille-alfabet heb ik een kubus in elkaar geknutseld waarop enkele letters van het alfabet staan. Het doel van deze kubus is dat C. hiermee gooit/rolt, voelt aan de bolletjes en dan namen/voorwerpen/dieren/... kan opnoemen die beginnen met de letter die hij heeft gevoeld. In Suriname moet ik creatief zijn met de materialen die ik ter beschikking heb. Afdrukken en materialen kopen, gaat op zich wel, maar ik wil eens proberen te werken met de materialen die ik zo kan vinden zonder extra kosten te maken. Dit wilt niet zeggen dat het doel niet bereikt kan worden!


































De avond maakten Charlotte en ik gezellig door een mooie film (The Longest Ride), een lekker zakje Casave chips en een fris Parbo-biertje. Genieten!


































Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten