dinsdag 16 februari 2016

Dag 14: Een minder dagje...

Dinsdag 16 februari 2016
Lieve lezers!

Een minder leuk dagje vandaag want ik was een beetje ziek vandaag. Mij concentreren op op stage verliep dus ook stroever. Misselijkheid, duizeligheid, koude rillingen,... Plezant is anders. Het weerhield me toch niet om niets met de kinderen te doen. Vandaag kreeg elke leerling van de zorgklas, ADL-les (Activiteiten van het Dagelijks Leven). Ik gaf dit individueel en ook in de toekomst zal dit individueel zijn. Dit komt door het feit dat hun concentratievermogen niet optimaal is wanneer ze samen bij elkaar zitten. Een ADL-les geven is nieuw voor mij omdat ik dit zelf nooit gedaan heb en omdat ik niet goed wist welk materiaal er ter beschikking is op de school. Ik heb dus eigenlijk gewoon geïmproviseerd en het resultaat was niet slecht. Ik heb enkele basisvaardigheden getest waarvoor ik geen speciale materialen nodig had; hygiëne en verzorging (toilet gebruik, handen wassen, neus snuiten), sluitingen (rist, klittenband, knopen) en zich aan- en uitkleden. Bij de ene leerling verliepen sommige dingen al wat vlotter dan de ander. Het is de bedoeling dat de vaardigheden goed geoefend worden indien ik opmerk dat er iets minder vlot gaat. Gelukkig heb ik een sjabloon gekregen van de juf waar de vaardigheden staan opgelijst. Deze vaardigheden moet elke leerling zelfstandig kunnen uitvoeren. Indien er iets minder goed of niet lukt is het belangrijk dat er een training wordt gegeven om deze vaardigheid toch voldoende onder de knie te krijgen. Achteraf ben ik in gesprek gegaan met juf Jennifer 1 (het schoolhoofd) om meer te weten te komen over de ADL-lessen. Zij vertelde mij dat ik ook theorie mocht geven voor het starten van de handelingen. Bijvoorbeeld bij "haren kammen" kan ik meer uitleg geven over de kam. Er zijn verschillende soorten kammen, waarvoor gebruiken we een kam?, waarom heeft iedereen een eigen kam?,... Ik zal deze raad zeker opvolgen en hier volgende week rekening mee houden.



Mijn planning voor de komende maanden is ook eindelijk af, na heel wat rondvragen en grommelen op de computer! Ik kan wel zeggen dat ik genoeg te doen heb op de dagen dat ik op stage moet zijn. Het lijkt niet veel om enkel in de voormiddag begeleiding te geven, maar toch is dit erg vermoeiend!






Naast het ziek zijn werd ik ook nog de hele dag aangevallen door muggen. Zowel op school als thuis in mijn bed. Ik ben zelfs moeten verhuizen van het ADL-lokaal naar ons lokaal omdat de muggen rond ons vlogen. Eenmaal terug thuis ben ik onmiddellijk in bed gekropen om te rusten. Ook daar werd ik geviseerd door muggen. Zelf onder mijn klamboe! Gevolg: nog meer muggenbeten want Sara heeft er nog niet genoeg... Aangezien ik de hele namiddag op mijn bed heb gelegen, in de hoop uit te zieken, was het dus geen productieve namiddag. Er is dus niet veel te vertellen over vandaag. 

Vlaamse kost! Aardappelen met rode kool en worst
































Dikke kus 
xxxxxxx

3 opmerkingen: