donderdag 18 februari 2016

Dag 16: Een eerste ADL-lesje geven aan klas 1 & 2

Donderdag 18 februari 2016
Lieve lezers

Elke donderdag (09.00u-11.00u) is er op de Louis Braille School een bijeenkomst voor blinden en slechtzienden: de SOOS genoemd. Het is een groep van ongeveer 50 volwassenen die begeleidt worden door vrijwilligers. Zij zorgen voor de gezelligheid en de begeleiding. Wekelijks krijgt de groep zoetigheden gesponsord waardoor de groep kan genieten van heerlijke hapjes en drankjes. Het was de eerste keer dat ik een kijkje ging nemen bij deze bijeenkomst. Omdat ik om 08.00u aanwezig moet zijn, kon ik al meehelpen aan het voorbereidend werk van die voormiddag. Iedereen heeft zijn/haar eigen taak die uitgevoerd moet worden: sandwichen smeren, sandwichen en andere zoetigheden in zakjes doen (want sommigen nemen alles mee naar huis), koffie maken, afwassen enzovoort. Ik vroeg natuurlijk aan de vrijwilligers of ik een handje kon toesteken. Er waren enkele vrijwilligers afwezig waardoor ze zeer blij waren met mijn hulp. De SOOS starten elke donderdag met 'dagteksten'. Dit zijn teksten die uit de bijbel worden voorgelezen. Om verder te gaan met het religieuze werd er gebeden en liedjes gezongen. Het was prachtig om te horen wanneer iedereen samen begon te zingen. Daarna worden er enkele mededelingen meegegeven: nieuwe leden, nieuwe stagiairs (de vrijwilligers stelden mij voor aan de groep), verjaardagen enzovoort. Zo was er een nieuwe man (een Nederlander) aanwezig in de groep die voor een maand in Suriname is en graag wilt deelnemen aan de bijeenkomsten. Ik vond het een leuke ervaring om aan deze voormiddag deel te nemen en ik hoop zo nog meerdere dagen te mogen meemaken. Het zijn zeer lieve en vriendelijke mensen die altijd wel een babbeltje willen doen, zowel mannen als vrouwen. Enkele mensen waren druk bezig met het uiten van hun creativiteit. Ik liet hen doen dus zocht ik iemand die alleen zat en graag een praatje wou maken. Een man heeft mij bijna de volledige geschiedenis van Suriname uitgelegd. Heel interessant, maar het was af en toe moeilijk om te verstaan door zijn accent. Dit heb ik wel bij alle Surinamers... Ik versta ook geen Nederlanders dus Surinamers al helemaal niet! :D







































Om 11.30u was het tijd voor mijn eerste les ADL (Activiteiten Dagelijks Leven). Ik ben begonnen bij klas 1 & 2 en ga de eerstvolgende donderdag verder met klas 3 & 4. Daarna ga ik weer terug naar klas 1 & 2 en zo blijf ik verder gaan tot het einde van mijn stageperiode. Om de week, op maandag, geef ik ADL aan de drie leerlingen van de zorgklas (individueel) en om de week, op vrijdag, geef ik ADL aan klas 5 & 6. Het onderwerp van mijn eerst les was "hygiëne en verzorging". Ik had de dag ervoor gezegd tegen de leerlingen om enkele materialen mee te brengen. Ik heb dit ook in hun schrift geschreven dat ze moesten laten ondertekenen door de ouders. Jammer genoeg was er maar één leerling (van de vier) die materialen had meegenomen. Ik ben meer bepaald aan de slag gegaan met handen wassen/afdrogen, neus snuiten, haren kammen en nagel verzorging. Ik vond het erg spannend omdat de juf in de klas bleef zitten en ook omdat er twee andere stagiaires kwamen observeren. Alle ogen waren dus op mij gericht. De leerlingen waren mij wel enkele keren aan het uittesten, maar ik maak ik onmiddellijk korte metten mee zodat het gedrag niet escaleert. Juf I. gaf mij voor de les ook aan dat dit een goede aanpak is omdat ze weten dat ik nieuw ben en dus graag veel extra aandacht willen. Hieronder een korte opsomming van de verschillende delen van het onderwerp en hoe het gegaan was:
  • Neus snuiten: geoefend door een stukje wc-papier weg te blazen met de neus en de mond dicht te houden. Iedereen kon zijn neus goed snuiten behalve bij M. ging het minder vlot. Bij het snuiten van de neus houd je een zakdoek voor je neus en knijp je jouw vingers tegen de neusvleugels. Dit deed hij niet. Ik maakte hierover een grapje door te zeggen dat zijn snottebellen in het rond gaan vliegen als hij zijn neus niet dichtknijpt. Hij moest hier hard mee lachen en probeerde het nog eens opnieuw. Toen lukte het beter. Iedereen kon ook uitgebreid vertellen wanneer je de neus moet snuiten en welke soort zakdoek je moet gebruiken: een papieren zakdoek want dit is hygiënischer.
  • Haren kammen: ook bij dit deel van de les had iedereen voldoende kennis over het kammen van de haren. Iedereen kon mij vertellen waarom de haren elke dag gekamd moeten worden, waarom je een kam niet mag uitlenen aan iemand anders, wat er gebeurt als je dit wel doet enzovoort. Ik kon jammer genoeg niet aan iedereen vragen om de haren te kammen omdat 3/4 leerlingen geen materiaal had meegenomen. Ik kreeg wel de indruk dat ze elke dag hun haren kammen omdat ze zo goed konden vertellen wanneer ze dit doen en waarom. Bovendien zag ik dit ook aan hun haren zelf omdat er geen pluisjes waren van de beddenlakens.
  • Nagel verzorging: ook dit kon moeilijk getest worden omdat er geen materialen aanwezig waren. F. kon wel alles voordoen omdat hij de enige leerling was die alles had meegebracht van thuis. Hij was ook fier omdat hij alles kon en mocht voordoen. Zo krijgt hij extra aandacht van de andere leerlingen en natuurlijk ook van juf Sara. Iedereen moest zijn nagels aan mij laten zien zodat ik kon zeggen of ze vuil waren of niet. Bij twee leerlingen zag ik dat er op de nagels gebeten wordt. Ik had hen hierover aangesproken en gezegd dat dit heel vies is omdat ze alles aanraken met hun handen en daarna de bacteriën in hun mond stoppen. Ze leken dit wel te begrijpen omdat ze een 'vies' gezicht trokken. Ik kreeg bovendien ook goede en correcte antwoorden op mijn vragen die ik stelde rond nagel verzorging.
  • Handen wassen/drogen: bij het deel over handen wassen, maakte ik gebruik van ene praatplaat. Ik gaf dit aan M. en hij moest goed kijken wat er op de prent te zien was. Daarna gaf hij dit verder aan een andere leerling die hetzelfde moest doen. Iedereen kwam aan de beurt tot de prent terug bij mij kwam. Ik hield de praatplaat bij mij en vroeg aan iedereen apart om te vertellen wat ze op de prent gezien hadden. Dit hadden ze heel goed gedaan! Iedereen kon perfect vertellen wat de verschillende stappen zijn van het handen wassen. Sommige leerlingen vergaten enkel de laatste stap van het stappenplan; het drogen van de handen. Ik denk dat dit door sommigen vergeten wordt omdat er niet altijd extra toiletpapier is om de handen aan af te drogen. Normaal is elke leerling ook verplicht om iedere dag een zuivere handdoek mee te brengen, maar bijna niemand houdt zich aan deze afspraak. Ook bij dit deel kon iedereen goede en correcte antwoorden geven op mijn vragen die ik stelde. 
Ik vond mijn eerste ADL-les zeker geslaagd! Ik had feedback gevraagd aan juf I. en zij bevestigde dat ik het zeer goed gedaan had. Ze vermelde hierbij wel dat het belangrijker is dat ikzelf tevreden ben over wat ik gedaan had. Dit ben ik ook ondanks de spanningen en de zenuwen voor deze eerste keer! Foto's ben ik jammer genoeg vergeten te maken.

Toen ik terug thuis was, moest ik eerst even bekomen van mijn voormiddag! Na gezellige Skype-gesprekken met mijn lieve schat, mama en zus ben ik vertrokken naar de Tulip. Ik had al enkele dagen zoooooooo zin in chocolade dat ik het niet meer kon laten om niets mee te brengen! Mmmm 's avonds zalig genieten van een lekker stukje chocolade! Ik heb natuurlijk ook nog even nuttig werk gedaan: mijn observaties uittypen over de SOOS-bijeenkomst en de ADL-les. Even spelen met de honden en hun verwennen kon vandaag natuurlijk ook niet ontbreken!


















Moxy

























Kleine













Lucky




















Wat schaft de pot vandaag? Spaghetti!!


Dikke kus
xxxxxxxx

2 opmerkingen:

  1. OMG DIE FOTO'S !!!! Had ik het niet geweten he door die klik wat we hoorden..... �� �� En jij maar lachen en er goed opstaan op de foto ��

    BeantwoordenVerwijderen