woensdag 17 februari 2016

Dag 15: Eerste individuele begeleiding

Woensdag 17 februari 2016
Lieve lezers,



























Mijn eerste individuele begeleiding met C. verliep zeer goed! Het was een beetje wennen om hem alleen te begeleiden, maar ik kreeg wel de indruk dat hij zich op zijn gemak voelde met enkel mijn aanwezigheid. In mijn ogen was hij helemaal anders dan in het klasgebeuren. Hij zegt en durft meer. Zo zingt hij bijvoorbeeld niet mee in de klas met de andere leerlingen, maar wel tijdens de individuele begeleiding. Hij antwoordt ook op alles wat ik zeg of vraag. Tijdens mijn observaties in de klas, met de andere leerlingen, merkte ik dat hij niet altijd antwoordde op de vragen die hem gesteld werden.

Ik ben de dag gestart met een oefenspel. Hij verft regelmatig dus de fijne motoriek kan op deze manier onderhouden worden. De doelen die vooraf zijn opgesteld, zijn dus bereikt. De klein motorische technieken voerde hij goed uit omdat hij werkte met zijn vingers en de kwast. Bovendien voelde hij ook regelmatig aan de garen omdat de afbakening van de afbeelding te voelen. Hierbij komt dan ook dat hij zich concentreerde op het tastzintuig. Bij de creatieve opdracht werd er ook gebruik gemaakt van verschillende materialen waardoor C. alles kon betasten en dit ook kon beschrijven. Door gebruik te maken van verschillende materialen ontdekt hij allerlei creatieve aspecten van het oefenspel. Hij had eerst geverfd met zijn handen en is vervolgens verder gegaan met een kwast. Wanneer hij met zijn handen verfde, rook hij continu aan de verf en likte er zelfs aan. Na een paar opmerkingen stopte hij met likken. Ik heb geen opmerking gegeven over het ruiken omdat dit een manier is voor hem om materialen en objecten te ontdekken. Wanneer ik iets tegen hem zeg, herhaalt hij regelmatig exact dezelfde woorden die ik heb gezegd. Ik denk dat dit een manier is voor hem om te begrijpen wat ik juist heb gezegd. 





































Daarna ging ik verder met de blokken. Een toren bouwen met blokken doet C. regelmatig omdat dit een manier is voor hem om te ontspannen. Hij doet dit heel graag. Ik gebruik dit om hem te leren tellen. Ik geef hem één blokje en hij moet er een tweede opzetten. Ondertussen tel ik de blokken en moet C. mij nazeggen. Ik doe dit niet gedurende het volledige lesmoment omdat hij ook de kans krijgt om vrij te spelen. Ik geef C. ook de blokken om hem bezig te houden. Wanneer ik enkele dingen moet opschrijven ter observatie, geef ik hem de blokken zodat hij ook bezig kan zijn en niet stil moet zitten.














De verhalen voorlezen verliep vlotter dan dat ik zelf had verwacht. Het was een voelboek over de boerderij en een boekje over een wesp. Bij het boek over de boerderij liet ik C. kennis maken met de verschillende dieren.  Na het voorlezen van elke zin stelde ik de vraag aan hem of hij alles begrepen had. Hij bevestigde dit door mijn zin (bijna) volledig na te zeggen. Daarna deed ik de geluiden van de dieren voor zodat hij dit kon nazeggen. Een koe doet “moehhhhh” en een eend doet ‘kwak kwak kwak”. Hij kon bij elk dier mij nazeggen. Ik bleef de geluiden herhalen door af en toe te zeggen: “Wat deed de koe ook alweer?” of “Wat deed het varkentje?”. Hij heeft geen enkele fout gemaakt en kon steeds het goede geluid nabootsen. Hij had er ook echt plezier in om de dieren na te bootsen omdat hij het volledige verhaal aan het lachen was. Het verhaal over de wesp was minder duidelijk. Ik deed dus alsof ik een wesp was en “stak” hem. Ik ging met mijn vinger naar hem toe terwijl ik “bzzzzzzz” zei en als ik tegen zijn huid aan kwam, zei ik “prik”. Hij moest hij heel erg mee lachen en deed dit vervolgens ook bij mij.








Tot slot vroeg C. om te zingen en te dansen. Hij stond recht en begon te zingen over “ik zag twee beren”. Daarna ging hij verder met “10 kleine visjes”, “1234 hoedje van papier” en “hoofd/schouders/knie/teen”. In de klas had ik opgemerkt dat C. bijna nooit meezingt wanneer de andere leerlingen zingen. Nu zong hij volledig zelfstandig en danste er ook bij. Ik zong mee en danste ook zodat we samen plezier konden maken. Hij genoot van de individuele aandacht. Het was een superleuke dag op stage!

Nog enkele sfeerfoto's:

















De namiddag bestond uit voorbereidingen maken op stage. Ik hoop zo te voldoen aan de verwachtingen van de UCLL en de verwachtingen van de Louis Braille School!








Normaal gezien was het vegetarische kost vandaag, maar we hadden zoveel honger dat de fishticks niet konden ontbreken!














Dikke kus
xxxxxxxxx

2 opmerkingen:

  1. Je hebt je daar al precies goed ingeburgerd. Fijn dat de kinderen je zo vertrouwen, want dat is geen vanzelfsprekende zaak. Je blog is ook heel mooi opgemaakt en de foto's spreken boekdelen. Hopelijk ben je terug genezen en laten de muggen je nu met rust.

    Dikke kus van Papa, Nadia en je broertje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het gewoon wat oververmoeidheid was.. En de warmte. Ik vrees ervoor dat de muggen mij nooit gerust zullen laten!
      Dikke kus xxxxx

      Verwijderen