dinsdag 12 april 2016

Dag 67: Een handje helpen in de gerenoveerde klaslokalen

Dinsdag 12 april 2016

Lieve lezers,

Op dinsdag geef ik normaal individuele begeleiding aan C. Jammer genoeg was hij er niet, net zoals gisteren. Natuurlijk hoop ik om een stap vooruit te geraken in zijn schoolse ontwikkeling, maar dit is niet altijd even gemakkelijk. Zeker wanneer hij afwezig is omdat ik dan niets kan doen met hem. Ik besloot dan maar om mezelf nuttig bezig te houden! In de paasvakantie is er hard gewerkt geweest door de werkmannen. Zij hebben hun uiterste best gedaan om de klaslokalen te renoveren en het in een nieuw kleurtje te steken. Flashy, zomerse kleurtjes waar elk kind blij van wordt. Nu komt natuurlijk deel twee van het harde werk want de lokalen moeten opnieuw ingericht worden zodat de leerlingen hier terug in kunnen plaatsnemen. Ik stak een handje toe in klas 5 & 6. De juf was afwezig, maar dat wilt natuurlijk niet zeggen dat ik niet even kon helpen. Samen met andere stagiaires sorteerde ik de vele werk- en leesboeken. Je zou denken dat dit niet zo'n zware taak is, maar in meer dan 30 graden met boeken sjouwen is niet niks! Dat kan ik je wel vertellen. 


De resterende tijd hield ik mezelf bezig met mijn handelingsplan. Dit is een deel wat ik moet door voor mijn bachelorproef (eindwerk). Een handelingsplan is eigenlijk een soort dossier van een cliënt. In dit geval van een leerling. Omdat ik C. individueel begeleid, vond ik het gepast om over hem een handelingsplan te maken. In zo'n plan staan allerlei gegevens: identificatiegegevens, emotionele ontwikkeling, motorische ontwikkeling, mentale ontwikkeling enzovoort. Het is de bedoeling om aan de hand van deze gegevens een doel op te stellen. Zowel op korte termijn als op lange termijn. Hier kruipt toch redelijk veel werk in, daarom dat ik hier op tijd aan wil beginnen zodat ik niet nog meer werk heb wanneer ik terug in België ben. 

Ik heb ook alvast een overdrachtsbrief geschreven voor de toekomstige stagiaires op de NSBS. Ik ben volop bezig met het afnemen van enquêtes bij de leden van de SOOS. Omdat het niet haalbaar is om dit af te ronden, wil ik dit graag doorgeven aan andere studenten. Natuurlijk met de hoop dat zij mijn werk willen verderzetten. Deze enquêtes zijn toch wel heel belangrijk om een verdere en gepaste hulpverlening te kunnen aanbieden bij de cliënten. 

Verder ben ik nog bezig geweest met het voorbereiden van een workshop. Deze workshop had ik al volledig voorbereid in België, maar aangezien het niet mogelijk is om deze volledig te doen, ben ik genoodzaakt dit aan te passen. Ik ben al zeer blij dat ik de kans krijg om deze workshop te doen dus enkele aanpassingen doen, vind ik geen enkel probleem! Meer informatie volgt natuurlijk wanneer ik de workshop heb uitgevoerd. Ik zal alvast iets verklappen: de workshop zal gaan over het geven van complimenten aan elkaar.


De fietstocht naar huis was een ramp! Ik wist dat de kans bestond dat het zou regenen aangezien het weerbericht dit aangaf. Het heeft niet geregend... tot dat we over de helft van de fietstocht zaten... De donkere wolken kwamen zeer snel kortbij en we zagen dat we de regen tegemoet fietsen. Met als gevolg natuurlijk dat ik doorweekt terug thuis kwam! Dat ben ik ondertussen al een beetje gewoon hier in Suriname. Een natuurlijke douche, daar zullen we het op houden! :D

Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten