woensdag 2 maart 2016

Dag 26: Vooruitgang geboekt!

Dinsdag 1 maart 2016

Lieve lezers,

Joepie! Eindelijk eens naar de Louis Braille School vertrekken zonder regen! Vandaag stond mijn derde begeleidingssessie met C. al op het programma. Ik begon met de taalles aan de hand van een verhaal: "Een bos vol enge, wilde beesten!". Het doel van deze les was om C. meer kennis bij te brengen over de verschillende dieren, maar dit ook te koppelen aan de letters van het alfabet. Hij luisterde aandachtig naar het verhaal en hij leek ook alles te begrijpen. Het boek ging over de volgende dieren: de krokodil, de olifant, de beer, de leeuw en de slang. Elke keer wanneer een van deze dieren ter sprake kwam, zei ik bijvoorbeeld: de "b" van beer, de "s" van slang. C. had de opdracht gekregen om dit te herhalen. Hij deed dit heel goed! Wanneer het verhaal gedaan was, vroeg ik aan hem bijvoorbeeld: "De 's' van...?" waarop hij antwoordde: "De 's' van slang". Zo deed hij dit met al de dieren uit het boek. Een andere, bijna dezelfde, oefening die ik met hem deed was bijvoorbeeld: "Slang begint met de letter...?" waarop hij antwoordde: "De 's' van slang". Ik was zo fier als een gieter! De vorige individuele begeleidingssessie kon hij het alfabet heel goed opzeggen, maar hij wist de betekenis van de letters niet. Nu leek het wel of hij deze paar letters wel begreep. Hij kon de eerste letters van de dieren blijven herhalen zonder een fout te maken. Het eerste deel van de taalles was zo goed verlopen dat ik onmiddellijk wou verdergaan met het versje. Ik ben vorige week begonnen met het aanleren van een nieuw opzegversje en ik wou weten of hij nog enkele woorden of gebaren onthouden had. Ik vroeg aan hem of hij het versje van vorige week nog kende. Hij kon hier niet onmiddellijk op antwoorden dus vroeg ik aan hem of hij het versje nog kende van de vingers. Hij begon enkele woorden op te zeggen en deed hier ook enkele gebaren bij. Hij wist dus duidelijk over welk versje ik het had en hij wist ook nog hoe het versje ging. Ik heb alles nog eens herhaalt en daarna moest ik mij nazeggen. De gebaren deed hij er vanzelf bij. Wanneer het gaat over de handen in elkaar, op elkaar of uit elkaar, wisselt hij dit wel eens om. Met extra ondersteuning komt dit zeker in orde. We zijn anderhalf uur bezig geweest met taal. Het was pauze en ik keek al uit naar het vervolg van de individuele begeleiding!

Een bos vol enge, wilde beesten.

Op de planning stond een leuke en ontspannende knutselsessie. Ik had hiervoor gekozen omdat hij ervan geniet om met zijn handen bezig te zijn en werkstukken te maken. De opdracht was om stukjes papier af te scheuren en dit op te plakken. Dit klinkt heel gemakkelijk en niet relevant, maar voor C. is dit wel zo. Hij oefent terwijl zijn fijne motoriek en hij kan zijn creativiteit uiten. Bovendien is hij bezig en kan hij zich concentreren op een bepaald iets waardoor hij ook minder tics heeft. Jammer genoeg is het tweede deel van de begeleiding niet doorgegaan. C. was tijdens de pauze bij juf J. Hij wou na de pauze niet meer met mij meekomen. Juf J. gaf aan C. toe om bij haar te blijven. Na meer dan uur praten met hem, hem op haar schoot nemen en hem betuttelen, wou hij al helemaal niet meer met mij meekomen. Wanneer ik iets zei tegen C. reageerde hij met een flauw stemmetje. Hij kon me ook niet vertellen waarom hij niet mee wou om een mooi werkstukje te maken. Ik had wel al opgemerkt dat hij heel erg moe was en continu moest gapen. Hij gaf ook regelmatig aan dat hij moe was. Na dit uur had ik besloten om maar iets anders te doen. Ik trok mij even terug in lokaal 5. Terwijl ik enkele observaties opschreef hoorde ik dat C. in lokaal 4 zat. Terwijl ik met C. bezig was met de dieren was juf J. (het schoolhoofd) binnengekomen om te kijken of de computers werkten. Ik had tegen haar verteld hoe goed C. aan het werk was en dat hij sommige letters van het alfabet kende. Ik hoorde haar  aan C. (in lokaal 4) vragen of hij de dieren nog kende die juf Sara met haar had gedaan. Zelfs toen kon hij de eerste letters van de dieren nog benoemen! Ik was zo trots toen ik dit hoorde in het lokaal langs mij!

Het laatste half uur van de dag (12.00u-12.30u) moesten al de leerlingen samenkomen in de grote ruimte. Jorda en Jeanette hadden iets mee te delen. Vanaf volgende week zullen er elke dinsdag, van 11.30u tot 12.30u, trainingen gegeven worden. Sociale vaardigheidstrainingen voor iedere leerling op de Louis Braille School. De trainingen hebben als doel om de kinderen te integreren in de maatschappij. Hen vaardigheden bijbrengen om met andere mensen om te gaan. Het zijn kinderen met een visuele beperking, maar ze moeten wel kunnen leven in een maatschappij waarin ook mensen leven die geen beperking hebben. Ze moeten het gevoel krijgen om erbij te horen en evenveel dingen te kunnen doen. De korte lessen worden gegeven aan de hand van filmpjes. In een filmpje wordt bijvoorbeeld getoond hoe je met iemand een gesprek kunt aangaan (bv: in de wachtkamer van de dokter). Er is een goede versie en een foutieve versie. Na het zien van een filmpje moeten de kinderen de handelingen en gesprekken imiteren. Ze moeten dus zelf een rollenspel spelen. Op deze manier oefenen ze verschillende vaardigheden die ze moeten kunnen toepassen in het dagelijks leven. De trainingen worden steeds moeilijker. Het einddoel is om elkaar volledig te vertrouwen en te komen tot persoonlijke gesprekken. Gesprekken over bepaalde problemen thuis of op school. Voor deze onderwerpen aangekaart kunnen worden, moet er een goede onderlinge communicatie zijn en moet er een goede band worden opgebouwd. De trainingen zullen gegeven worden in twee groepen. Zo is de drempel kleiner voor de leerlingen en durven ze, hoogstwaarschijnlijk, meer gevoelens en gedachten te uiten aan elkaar. Het was heel interessant om te zien hoe de leerlingen reageerden op het oefenspel van de juffen. Ze waren allemaal enthousiast en zien het zitten om elke dinsdag deel te nemen aan deze lesjes. Mijn planning zal de komende weken dus een beetje veranderen want ook hier wil ik graag bij zijn!

Voorbeeldoefeningen

Alvast een kleine test voor enkele leerlingen

Genieten van de pauze

Het was eens tijd om vroeg te eten. Een lekkere salade met kippenstukjes en aardappelrosti's. Om 19.00u hadden we een afspraak bij 'TVat met Ruben. Hij verzorgt enkele trips voor studenten aan een goedkopere prijs. Ook de trip met de dolfijnen en kaaimannen was geboekt bij hem. Elke trip is altijd inclusief eten/drinken, vervoer, rondleidingen enzovoort. DE trips zijn altijd mooi verzorgd en er is niets op aan te merken. Mijn keuze, voor enkele trips vast te leggen, is dus snel gemaakt. Hij zorgt ook altijd voor een betalingsbewijs omdat ik soms op voorhand een bepaald bedrag moet betalen. Ik had mijn agenda meegenomen zodat Charlotte en ik de trips al konden vastleggen. Hoe vroeger we erbij zijn, hoe beter! Ik ga het nog niet aan jullie neusjes hangen welke trips ik ga doen. Verrassing (anders gaan jullie misschien Google raadplegen en dan zijn mijn foto's niet meer goed genoeg :p)! We vonden bovendien ook wel dat we een ijsje verdienen. Mmmm! De calorieën interesseerden ons op dat moment niet! Een beloning voor ons harde werk! 


Dikke kus
xxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten