vrijdag 4 maart 2016

Dag 29: Zwemmen in de Oase

Vrijdag 4 maart 2016

Lieve lezers,

De werkweek is alweer om. De tijd gaat snel in Suriname wanneer je bezig bent. Ik was opgelucht dat het de laatste stagedag was van de week want is was de hele week moe. Zeker na vijf dagen achter elkaar vroeg opstaan. Dat ben ik niet gewoon! Ik had ervoor gekozen om vandaag naar stage te gaan omdat ik maandag vroeger vertrokken was nadat ik had besproken dat er niets te doen was op de NSBS. Ik kon dus eindelijk eens mee gaan zwemmen met die schatten van kinderen. We trokken met z'n allen naar Oase. Een openbaar zwembad voor jong en oud. De kinderen kijken elke dag uit naar de laatste dag van de week want elke vrijdag staat er zwemmen op het programma. Sommige leerlingen kunnen niet meezwemmen omdat de ouders geen zwemkledij hebben meegekregen van de ouders, tante,... Dit is heel jammer want echt iedereen kijkt uit naar deze dag. Vandaag waren er drie leerlingen die langs de kant van het zwembad zaten. Er waren ook enkele leerlingen afwezig dus zij waren sowieso niet bij de zwemles. De kinderen krijgen ook echt les van een juf. Het is dezelfde juf die ook ICT-les geeft aan hun dus deze persoon is niet vreemd. Wanneer ze enkele oefeningen hebben gedaan, krijgen de kinderen de kans om vrij te spelen in het water. Zeker omdat ik en nog twee andere stagiaires  aanwezig waren. Ze kregen zelfs extra speeltijd met ons. Het was een leuke ervaring om zelf de blinde kinderen te zien zwemmen. Ze hebben geen bang van het water en doen gewoon dezelfde oefeningen als de slechtzienden. Zo moest iedereen drijven met het hoofd onder water en zo ver mogelijk. Daarna moesten ze zwembewegingen maken met de armen. Iedereen genoot ervan en het was grappig om te zien dat gewoon iedereen door elkaar zwemt en er dus botsingen ontstaan. Gelukkig leren ze hieruit. Daarna deden we spelletjes met hun. Ratten en raven: wanneer de juf "ratten" zegt, moeten de ratten weglopen en moeten de raven hun tikken. Wie getikt werd, moest een opdracht doen. Daarna hebben we nog tikkertje gespeeld en gesprongen als een kikker. Heel leuk! De kinderen genoten van mijn aandacht en wouden ook de hele tijd met mij spelen. Een extraatje was natuurlijk het verfrissende water!


Eenmaal terug op school, moest ik enkele leerlingen overnemen omdat sommige juffen een andere afspraak hadden. Ze waren maar met drie en hebben zich in stilte bezig gehouden met lezen of rollenspelen. Ik had dus niet veel te doen en ik viel haast in slaap. Ik was zo moe van in het zwembad te spelen met de kinderen dat ik wel een koffie kon gebruiken! Chance dat er koffie was! Terwijl ik wachtte tot het tijd was om te vertrekken, bleven de muggen mij lastigvallen. Niet te doen! De fietstocht naar huis was dan weer puffen geblazen. Wat was het warm vandaag! Heet, liever gezegd. Ik had dus niet al te veel gedaan in de namiddag. Ik was wel samen met Charlotte op gesprek geweest bij onze huisbazin van de Berliozstraat. We willen haar de omstandigheden goed uitleggen en ook alles correct afhandelen. Gelukkig begreep ze het. Op naar een nieuw avontuur met z'n tweetjes!



Dikke kus
xxxxxxxx

2 opmerkingen: