woensdag 23 maart 2016

Dag 48: Holi Phagwa

Woensdag 23 maart 2016

Lieve lezers,

Holi Phagwa is een hindoeïstisch feest dat elk jaar wordt gevierd rond de maand maart. Het is een combinatie van een lentefeest, een feest van de overwinning van het goede op het kwade en een Nieuwjaarsfeest. Wanneer je door de straten van Suriname loopt zie je duidelijke kenmerken van dit feest. Veel muziek en het meest opvallende is natuurlijk het strooien van gekleurd poeder, gekleurd water en parfum. Onze lieve huisbazen kwamen ons uitnodigen voor enkele feestjes bij familie en vrienden. Het leek ons wel leuk dus hier zeiden we geen nee tegen. Snel omkleden en we konden vertrekken. Het leek me leuk om een lange witte t-shirt aan te doen zodat de verschillende kleuren poeder goed tot uiting konden komen. Onze eerste stop was een beetje verderop bij de ouders van de huisbaas. Ik kende deze mensen al een beetje van het kinderfeest. We werden weer hartelijk ontvangen door iedereen. We kregen onmiddellijk eten en drinken aangeboden. De typische Surinaamse gastvrijheid. 


Ondertussen hoorden we veel lawaai onze kant opkomen. Het was een wagen vol Surinamers en al helemaal versierd met het gekleurde poeder. Zij gaan in de wijk rond om te zingen en muziek te maken. Ze kwamen ons begroeten en we kregen onmiddellijk gekleurd poeder op ons. Ook de huisbaas vond het leuk om ons te overgieten met knalrood water. Mijn kleedje was al niet meer zo wit als voorheen! 

 Onze toffe huisbaas!


Daarna gingen we met z'n allen verder naar Wanica. Een anders district van Suriname waar het Holi Phagwa feest verder ging. Ook hier werden we vriendelijk ontvangen door iedereen. De drank vloeide rijkelijk bij sommigen en ook hier konden we ons buikje goed rond eten. Ik kreeg geen hap meer door mijn keel! Zoveel eten! We werden nog meer besmeurd met het gekleurde poeder en er werd veel gelachen. Super dat ik deze dag op deze manier kon meemaken. Het is natuurlijk anders dan met heel veel volk bij elkaar te staan. Nu kon ik zien hoe dit in familiale kring gevierd werd. Mijn huisbazen zijn zulke lieve mensen en het was een zeer leuke ervaring! 


We besloten daarna toch nog even naar de Palmentuin te gaan omdat hier van alles plaatsvond wat betreft Holi Phagwa. Het heeft even geduurd voordat een taxi ons wou meenemen. De chauffeurs wouden niet dat de bekleding van de zetels vuil werd. Mij lijkt het logischer dat ze zich hierop hadden voorzien. Al de stagiaires in Suriname willen deze dag meemaken, maar willen niet met de fiets gaan omdat het niet veilig is om terug huiswaarts te keren in het donker. Als de chauffeurs zich zouden voorzien op deze feestdag dan zouden ze ook meer inkomen hebben. Daar ga ik niet van wakker liggen want ik wou het gewoon gezien hebben om zoveel gekleurde mensen bij elkaar te zien. Er waren live optredens en de Palmentuin stond vol. Door de straten liepen honderden mensen omdat er een beetje verder op het Onafhankelijkheidsplein ook van alles te doen was. Iedereen danste vrolijk in het rond en gooide met gekleurd poeder. Niemand kwam eronderuit om de kleren zuiver te houden. Ook bij mij zat het poeder overal! 


Het was superleuk om dit allemaal mee te maken. Het is een aanrader voor iedereen die naar Suriname komt rond deze periode. Er heerst een gezellige sfeer en er is geen haat tussen de mensen. Enkel liefde voor elkaar en plezier maken met elkaar!


Dikke kus
xxxxxxx

1 opmerking:

  1. Wow, maa gij ziet bruin! Zag er echt een toffe dag uit! Ik hou van je!❤

    BeantwoordenVerwijderen