maandag 21 maart 2016

Dag 45 + dag 46: Tijd voor een leuke paasactiviteit!

Zondag 20 maart 2016 en maandag 21 maart 2016

Lieve lezers,

Op zondag 20 maart geen al te bijzondere dag. Vooral een beetje uitrusten van de superleuke quadtour! Overal een beetje spierpijn, maar gelukkig is dat niet erg. Daarvoor dienen zondagen… lekker lui niets doen!

Op maandag had ik dan mijn paasactiviteit gepland op de Louis Braille School. Ik had er zin in! Ik had toffe opdrachten uitgezocht en ik wou de kinderen achteraf nog verrassen. Een leuke afsluiter om de paasvakantie goed te starten. Wat een top huisgenoot heb ik toch. Charlotte wou meegaan naar de NSBS om te helpen met het dragen van de materialen en om ondersteuning te bieden tijdens de opdrachten. Er hadden twee stagiaires afgemeld dus zij kwamen niet naar stage. Wel jammer aangezien ik op hun steun had gerekend, maar ja dat kan eens gebeuren. Gelukkig had ik Charlotte die me bij alles bijstaat en graag wou helpen. Ik kwam aan op mijn fiets, helemaal bezweet want ik had toch veel materialen bij! Ik zette alles klaar zodat ik een goede start kon maken.


Ik riep de kinderen bij elkaar en legde het doel van de activiteit uit. Er werden afspraken gemaakt zodat de dag goed zou verlopen. Ik was gestart met ‘springen als een paashaas’. De kinderen moesten een ballon tussen hun benen steken en zo naar de andere kant springen. Ze hadden er veel plezier in! Het was ook leuk om te zien dat de slechtzienden onmiddellijk de blinden bij hun hand namen en hen hielpen. Teamwork! De eerste opdracht was voltooid en de groep kreeg twee puzzelstukken.

Toch even meedoen met de kids!


De tweede opdracht was de ‘paasmemory’. De paasmemory was voor de slechtzienden en de andere memory (met Braille) was voor de blinden. Ik had de Braillememory al voorbereid in België. Jammer genoeg ging het niet zo vlot als ik gehoopt had. Ook dit kan eens gebeuren. Iets voorbereiden, maar dat het toch niet lukt. Met ondersteuning van stagiaires konden zij ook plezier beleven aan de memory. De kinderen waren braaf en hadden onderling uitgemaakt wie als eerste zou beginnen met het omdraaien van de kaarten en wie de volgende zou zijn. Bij deze opdracht verliep alles weer vlot en ze vonden het toch moeilijk om op te lossen. Ik had verwacht dat het sneller zou gaan. Het is natuurlijk niet belangrijk hoe snel het gaat, maar hoeveel plezier ze erin beleven om activiteiten te doen.

 Met dank aan Charlotte die mij geholpen heeft!


De derde activiteit was ‘eierlopen’. De kinderen moesten in twee groepen gaan staan en per twee. Beiden kregen een lepel in de mond en moesten hier een pingpongballetje op leggen. Ze moesten zo snel mogelijk naar de overkant lopen en weer terug. Daarna de lepel doorgeven zodat de volgenden konden vertrekken. Het verliep beter als verwacht om ik het zelf ook een moeilijke opdracht vind. Wat zou dat dan niet zijn voor kinderen die weinig of niets zien? Ook dit vonden ze een leuk spelletje. Zekeren wanneer de juffen ook eens meededen of grapjes uithaalden door hen te kietelen. Dat maakt het nog moeilijker om geconcentreerd te blijven en het balletje te laten liggen.


Na de drie eerste opdrachten gaf ik hen een pauze om iets te eten en te drinken. Ik wisselde de activiteiten ook af door eerst iets actief te doen en daarna weer wat rustiger. Op deze manier kunnen ze even op adem komen en hebben ze weer energie voor de volgende actieve opdracht.


Na de pauze was het weer tijd om de volgende spelletjes te doen. De kinderen hadden ondertussen al 6 puzzelstukken verzameld. Nog 6 te gaan! De vierde opdracht was ‘buikballonnen’. Iedereen moest per twee gaan staan en ze kregen per groepje een ballon. Ze moesten verschillende oefeningen doen. Bijvoorbeeld: de ballon tussen de hoofden steken en zo snel mogelijk naar de overkant lopen of de ballon tussen hun buik steken en ook weer naar de overkant lopen. Dat was toch niet gemakkelijk hoor! Zeker als je een groot persoon combineert met een kleiner persoon dan krijg je een grappig zicht! Om deze opdracht af te sluiten mochten ze de ballon kapot maken. Niet iedereen durfde dit omdat de ballon zou kapot springen en dus veel lawaai zou maken. Ze moesten de ballon tussen de buik duwen en elkaar heel hard knuffelen tot de ballon uiteindelijk zou springen. Ik moet eerlijk toegeven hoor… ik durfde het zelf ook niet goed!

 De twee grootste deugnieten!


Tijd voor de vijfde opdracht. Weer iets rustiger zodat iedereen op adem kon komen. Het doel was om één grote paastekening te maken waarbij iedereen een handje moest toesteken. Dit ging heel goed! Iedereen begon er onmiddellijk aan en iedereen hielp elkaar een handje. Uiteindelijk is het een mooi resultaat geworden!

 De voorlaatste puzzelstukken...


Tot slot de zesde opdracht, ‘emmer vullen’. Ik heb deze opdracht niet volledig kunnen afronden omdat het eten al geserveerd werd en anders koud zou worden. iedereen heeft uiteindelijk toch een beetje meegedaan. Bij hun stond een lege emmer. Aan de overkant een emmer met water. Ze moesten weer zo snel mogelijk naar de overkant om een beker te vullen met water. Ze moesten natuurlijk ook terugkomen en het water in de lege emmer overgieten. Jammer dat ik dit niet volledig kon afronden want een waterspelletje met zo’n warm weer is wel eens leuk en zeker een aanrader!


Na de spelletjes mocht iedereen smullen van heerlijk Surinaams eten. It was my lucky day! Bruine bonen met rijst en kip! Heerlijk! Het ziet er misschien niet zo lekker uit, maar dat was het wel!

Mmmmmmmm!

Allemaal lekker smullen!

Daarna kreeg de groep de laatste twee puzzelstukken. Ze mochten bij elkaar gaan zitten en de puzzel vervolledigen. Iedereen hielp hieraan mee. Heel goed want er stond een leuke verassing op hen te wachten! Een lekkere zak met paaseitjes en andere zoetigheden. Want dat is toch waar elk kind van houdt?!

Wat zou er op de puzzel staan?...

Gelukt!

Tijd voor verrassing!

Genieten maar!

Het was een superleuke dag en mijn activiteit was zeker en vast geslaagd. De andere juffen vonden het ook erg leuk dat ik bezig was met de kinderen. Ze genoten van de aandacht en ze vonden de spelletjes heel leuk. We hadden veel plezier met elkaar. Het doet mij plezier dat ik een lach kan toveren op hun gezichten. Dit is waar ik het allemaal voor doe! Kinderen met bepaalde noden gelukkig maken! 

De voormiddag had mij zo uitgeput dat ik wel een dutje kon gebruiken. Daarna namen we weer onze fiets om naar de Macaw te gaan. Een leuke kledingwinkel en andere hebbedingetjes. Ik moest nog op zoek naar een goedkoop lang t-shirt voor Holi Phagwa woensdag. Het is een wit t-shirt zodat de verschillende en felle kleuren poeder mooi tot uiting komen! Ik ben benieuwd hoe dat feest zal zijn!

Dikke kus

xxxxxxxx

1 opmerking:

  1. Na het lezen van je blog toch even een klein traantje gepinkt. Doet deugd te horen dat zowel de kids als de leerkrachten content zijn van mijn dochter. Je doet het zooooi goed....ben fier op je xx Dankjewel Charlotte voor het helpen van Paasactiviteit. Je bent een toffe vriendin voor Sara. Geniet nu maar van jullie vrije tijd en al het leuke wat jullie nog gaan doen. Laat die fotootjes maar komen

    BeantwoordenVerwijderen