woensdag 16 maart 2016

Dag 41: Voorbereidingen voor het Holi Phagwa-eetfestijn op de NSBS

Woensdag 16 maart 2016

Lieve lezers,

Voor vandaag had ik niets voorbereid omdat ik me had opgegeven om te helpen met de voorbereiding voor het Holi Phagwa-feest op de NSBS. Er moesten enkele voorbereidingen gebeuren wat betreft eten; groenten snijden en kip stoven. Natuurlijk kreeg ik de leukste karweitjes: ui snijden, lente-uitjes snijden, pepers snijden en look snijden. Mijn vingers ruiken nog steeds naar de look! En ik lust helemaal geen look. Wel een beetje vreemd want in Suriname worden de lente-uitjes, prei genoemd. Dat zijn voor mij toch twee totaal verschillende producten hoor! Maar soit. Ik begon met veel plezier enkele dingen voor te bereiden. Het nadeel van groenten snijden in een lokaal is dat het lokaal na een tijdje ruikt naar de groenten. Vooral toen ik begon met het snijden van de Madame Jeanette pepers. Wat een vieze lucht! 
Groentjes snijden is plezant...

 Madame Jeanette pepers snijden. Wat een vieze geur!

Mmmm geboren kip klaargemaakt op hout.


Omdat er veel volk meehielp met de voorbereidingen waren we ook allemaal vroeger klaar dan gepland. Omdat ik vandaag dus niets had gepland, wist ik niet wat ik de resterende tijd nog zou doen. Ik besloot aan Jorda te vragen of ik haar met iets kon helpen. Ze vroeg eerst aan mij of ik met enkele cliĆ«nten telefonisch contact wou opnemen om vragen te stellen zoals hoe het gaat en of er eventueel nog dingen veranderd zijn. Op zich wou ik dit wel doen, maar ik heb het afgewezen omdat ik de Surinaamse bevolking heel moeilijk versta. Zij verstaan mij wel omdat ik trager praat, maar ik versta hen niet. Ze begreep mij volkomen en moest er ook eens goed mee lachen. Gelukkig had ze nog een andere taak voor mij buiten telefoontjes plegen. Jorda houdt van de intake-gesprekken en tussentijdse gesprekken een boek bij met schriftelijke notities. Omdat niet iedereen haar geschrift kan lezen, wou ze dit graag op de computer uittypen zodat dit voor iedereen leesbaar zou zijn. Het is nu niet echt een taak wat past bij mijn opleiding, maar ik vond het niet erg om te doen omdat ik me op deze manier nuttig kon bezighouden. We waren goed op weg. Een andere stagiaire las voor en ik maakte er een tekst van op de computer. Uiteindelijk geraakten we niet meer verder omdat we met z'n allen aan de praat geraakten. Het vervolg van de notities zal dus voor een andere dag zijn. 



De stagedag is voorbij gevlogen ondanks dat ik niet veel had gedaan. Wat ik eigenlijk ook jammer vind want zo heb ik natuurlijk niet veel te vertellen aan jullie! Wanneer ik terug thuis kom en ik heb gegeten, word ik zo moe dat ik haast niest kan doen. De warmte speelt mij parten en voor ik het weet, lig ik alweer te slapen in de zetel. Dat heb je met het Surinaams klimaat!

Dikke kus
xxxxxxxx

Geen opmerkingen:

Een reactie posten