donderdag 10 maart 2016

Dag 35: Tandjes poetsen

Donderdag 10 maart 2016

Lieve lezers,

Ik had een drukke dag voor de boeg want er moeten in een korte tijd heel wat enquêtes worden afgenomen van de leden van de SOOS. Donderdag komt iedereen samen dus dit is de enige dag dat ik de kans heb om met de mensen te praten. Ik was onmiddellijk begonnen toen ik aankwam op de NSBS. Ik heb samen met een andere stagiaire de enquêtes gemaakt. Hierin worden zowel persoonlijke gegevens genoteerd als meer informatie over de visuele beperking, financiële situatie, wensen/dromen/doelen, opleiding/werk enzovoort. Het is dus erg uitgebreid, maar wel noodzakelijk om een duidelijk beeld te krijgen van iedereen. Mijn eerste lid was M. Een vrolijke dame vol pit! Ik had haar al eens bezig gehoord. Ik bedoel dan ook letterlijk ‘gehoord’! Ze heeft een aanstekelijke lachen en een vlotte babbel. Ook met mij. Ze was aangenaam gezelschap en ze had ook veel te vertellen. Dit is natuurlijk fijn omdat de enquêtes zo volledig mogelijk ingevuld moeten worden met zoveel mogelijk informatie. Ze zei achteraf ook tegen mij dat ze het fijn vond om mij te leren kennen. Ook met het volgende lid had ik een vlotte en goede babbel. Het is een jonge vrouw die ervan droomt om een kind te krijgen. Ze vind het allemaal erg moeilijk omdat zij slechtziend is en haar man volledig blind. Bovendien is een kind opvoeden, in de tijden van nu, niet gemakkelijk. Ze had mij een leuk verhaal verteld over het feit dat haar huwelijk gefilmd is geweest. Het was toen een speciaal moment omdat een blind persoon met een slechtziend persoon trouwde. Ik vond het zo aangenaam om haar te leren kennen en ik hoop nog vaker een babbeltje met haar te kunnen doen. Ze geniet met volle teugen van het leven en ik hoop voor haar dat ze ooit haar grote droom kan waarmaken. Tot slot had ik nog een gesprek met een andere vrouw. Met haar verliep alles wat minder vlot omdat ze mij niet zo goed verstond en de vragen niet altijd even goed begreep. Toch was het ook aangenaam om haar te leren kennen. Over het algemeen vond ik de enquêtes afnemen goed gaan. Ik kreeg de indruk dat de meesten veel durfden en wouden vertellen ondanks dat ze mij niet kennen. Mijn opzet is dus geslaagd aangezien het de bedoeling is dat ik zoveel mogelijk informatie over hun loskrijg. Op deze manier kan er ook preventief gewerkt worden als er zich probleemsituaties voordoen in het dagdagelijks leven van deze mensen.


Om de twee weken plan ik op donderdag ook een ADL-les met klas 1 & 2. Deze keer had ik iets voorbereid rond tanden poetsen en hoesten/niezen. Jammer genoeg ben ik niet gekomen tot het onderwerp hoesten/niezen. Dit zal ik volgende keer met hun opnemen. Het was een zeer leuke les! Ik was gestart met een korte inleidende tekst. Daarna hield ik een kort kringgesprek. Mijn doel is altijd om zoveel mogelijk te luisteren en niet altijd te vertellen. De informatie moet dus eigenlijk uit de leerlingen zelf komen zodat ik kan observeren of ze al dan niet kennis hebben over bepaalde dagdagelijkse handelingen. Ik stel wel korte vragen, maar het uitgebreide antwoord geven is hun taak. Ik stelde vragen zoals: wanneer poets jij  je tanden? Hoe lang poets jij je tanden? Waarom poets jij je tanden? Enzovoort. Er kwamen vreemde antwoorden naar boven zoals: ik poets 6u lang mijn tanden. Door middel van humor maakte ik hen duidelijk dat zoets niet kan. Een beetje lachen en spelen is ook leuk om bij te leren. Zo kunnen ze sommige dingen beter onthouden en is de les niet te saai. Ze vonden het zelf ook grappig dat ik zo deed. Dit merkte ik aan het lachen en brullen van plezier.


Daarna ging ik verder met een praatplaat. Een tekening waar op stond op welke plaatsen ze allemaal met een tandenborstel moeten poetsen. Eerst moesten ze de plaat goed analyseren. De leerlingen moesten dit ook allemaal oefenen door dit te tonen aan mij. Dit deed iedereen heel goed. De poetsbewegingen had iedereen al goed onder de knie.



Daarna was het tijd voor de praktijk. Iedereen nam zijn tandpasta en tandenborstel en volgde mij naar de toiletruimte. Hier is een pompbak aanwezig en ik zorgde er ook voor dat iedereen een beker had. Je mond aan de kraan zetten is namelijk niet zo hygiënisch. Zeker niet als hier meerdere mensen, meerdere keren per dag hun handen komen wassen. Iedereen moest om de beurt zijn/haar tanden poetsen. Wanneer iedereen dit tegelijk zou doen, kan ik niet zien wie de bewegingen goed uitvoert. Ook dit kon elke leerling heel goed. Een 10 op 10 voor iedereen! Jammer genoeg heb ik in de tussentijd een leerling op straf moeten zetten omdat hij zich aanstelde. Hij stoorde hierdoor de les en leidde de rest van de groep af. Ik had hem al enkele waarschuwingen gegeven, maar hij wou niet luisteren. S. moest dus de gevolgen van zijn gedrag maar dragen.




Na een bezoek aan de slager (waar ik 8 kipfilets kreeg in plaats van 4 en voor de prijs van vier) en een warme, warme, warme fietstocht kwam ik eindelijk thuis. Even afkoelen met mijn hoofd in de diepvriezer en ik kon er weer tegen. Ik had veel te doen omdat we te horen hadden gekregen dat we mochten intrekken in het appartement. Goed nieuws dus, maar dat betekende ook dat we alles terug moesten inpakken. Terwijl Charlotte op weg was naar haar stage begon ik er alvast aan. Dan was dit ’s avonds al geen extra werk meer! Om 20.30u was het dan eindelijk zo ver!! Onze nieuwe woningen bewonderen en alles terug uitpakken. Ik kan stellen dat ik heeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij ben en vooral…. op mijn gemak in alle rust en stilte!

De keuken/living

Washok

Mijn slaapkamer met badkamer en inloopkast

Badkamer 

Inloopkast

Tweede slaapkamer

En tot slot nog even genieten van de prachtige kleuren aan de hemel!


Dikke kus
xxxxxxxxx

1 opmerking:

  1. Voor de zoveelste keer ga ik hier zeggeb: wowwwww.... Zeker het aanleren van het tanden poetsen,een zo belangrijk iets en de kids nadien op foto zien glunderen met het tandpastasmile �� Maar nog beter om te zien is dat jij en Charlotte er nu zoveel beter gesetteld zijn als voordien. Pracht van een mooie eigen kamer,badkamer en living/keuken. TOP van de eigenaars om dit voor jullie te verwezelijken. X ❤ X

    BeantwoordenVerwijderen